Noua schemă de minimis este aferentă Programului naţional de sprijin al României în sectorul vitivinicol 2014-2018 şi are drept scop acordarea de sprijin financiar naţional suplimentar în cuantum de 30% din valoarea cheltuielilor eligibile pentru programele de promovare a vinurilor în ţări terţe, la aceleaşi termene şi în aceleaşi condiţii aplicabile finanţării acordate prin Fondul European de Garantare Agricola (FEGA).

Schema se aplică întreprinderilor, respectiv producătorilor din sectorul vitivinicol care promovează vinuri în ţări terţe. Beneficiarii sunt eligibili dacă îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate: au domiciliul fiscal în România şi sunt producătoare de vinuri cu D.O.C./I.G. sau pentru care se indică soiul viţei-de-vie;

nu solicită ajutor în domeniile exceptate de la finanţare prevăzute la art. 6 alin. (2) din proiectul MADR; valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile schemei, nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 de euro; nu sunt supuşi unei proceduri de insolvenţă, lichidare, dizolvare, faliment;  beneficiarii au acces la o capacitate tehnică suficientă pentru a face faţă constrângerilor specifice ale comerţului cu ţări terţe şi dispun de suficiente resurse pentru a asigura punerea în aplicare a acţiunilor în cel mai eficace mod cu putinţă;

beneficiarii dispun de suficiente produse, în ceea ce priveşte calitatea şi cantitatea, astfel încât să fie acoperită cererea de pe piaţă pe termen lung după acţiunea de promovare. Acţiunile din cadrul programelor de promovare a vinurilor, eligibile pentru acordarea ajutorului de minimis sunt următoarele: relaţii publice, măsuri de promovare sau de publicitate, care vizează în mod special standardele înalte ale produselor din Uniune, în mod deosebit în ceea ce priveşte calitatea, siguranţa alimentară sau mediul; participarea la evenimente, târguri sau expoziţii de importanţă internaţională; campanii de informare, în special privind sistemele Uniunii referitoare la denumirile de origine, indicaţiile geografice şi producţia ecologică; studii ale noilor pieţe, necesare pentru extinderea pieţelor de desfacere; studii de evaluare a rezultatelor măsurilor de informare şi promovare.

Intensitatea maximă a ajutorului de minimis acordat în baza schemei de minimis este de 30% din valoarea cheltuielilor eligibile. Contribuţia Uniunii Europene este de maxim 50% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente unui program de promovare, iar contributia proprie a beneficiarului este de minim 20% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente unui program de promovare. Potrivit prevederilor legale, valoarea totală a ajutorului de minimis nu poate depăşi echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro, pe durata a 3 exerciţii financiare consecutive, în cursul exerciţiului financiar în cauză şi în cele două exerciţii financiare precedente pentru o întreprindere unica. Suma de 200.000 euro se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul acordat este finanţat în totalitate sau parţial din resurse europene. Valoarea totală a schemei de ajutor de minimis, pe durata de aplicare a acesteia, este de 1.500.000 euro, respectiv 7.000.000 lei şi se asigură în limita creditelor de angajament aprobate MADR, cap. 83 01 ”Agricultură, Silvicultură, Piscicultură şi Vânătoare”, Titlul 40 ”Subvenţii”, art. 40.15 ”Sprijinirea producătorilor”, iar plăţile aferente ajutoarelor acordate în baza schemei vor fi efectuate până la 30 iunie 2022.