Ministerul de Finanţe derulează o schemă de ajutor de stat având ca scop încurajarea participării active a întreprinderilor la reducerea decalajelor economice dintre regiuni.

Ministerul Finanțelor propune, printr-un proiect de HG privind modificarea HG nr.807/2014 pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie, prelungirea termenului legal de analiză a cererilor de acord pentru aceste finanțări. Schema de ajutor de stat, instituită prin HG nr. 807/2014, cu modificările și completările ulterioare, are ca scop încurajarea participării active a întreprinderilor la reducerea decalajelor economice dintre regiuni, prin stimularea realizării de investiții în active fixe de înaltă tehnologie, pentru realizarea de produse cu valoare adăugată mare, adresate atât pieței interne, cât și competitive la export. Bugetul maxim al schemei de ajutor de stat este de 4.070 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 925 milioane euro, cu posibilitatea suplimentării, bugetul mediu anual fiind de 638 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 145 milioane euro. Perioada de derulare a schemei este 2014-2023 pentru emiterea de acorduri pentru finanțare, respectiv 2015-2028 pentru plata ajutorului de stat. Ajutorul de stat se acordă întreprinderilor care realizează o investiție inițială cu o valoare totală, fără TVA, de minimum 4,5 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 1 milion euro. Ajutorul de stat se acordă sub formă de sume nerambursabile, în raport de cheltuielile eligibile și în limita intensității maxim admisibile conform hărții regionale autorizate de Comisia Europeană. Sunt considerate cheltuieli eligibile cheltuielile cu active corporale și necorporale, precum și cheltuielile privind închirierea construcțiilor, aferente investiției inițiale. Ajutorul de stat se plătește după efectuarea totală sau parțială a cheltuielilor eligibile aprobate prin acordurile pentru finanțare. Plata ajutorului de stat se efectuează după realizarea verificării la fața locului a realizării investiției. Potrivit Notei de fundamentare a actului normativ, inițiatorii consideră că este necesară prelungirea termenului legal de analiză, având în vedere numărul mare de cereri depuse, ceea ce a condus la creșterea accentuată a volumului de activitate aferentă administrării schemelor de ajutor de stat (analiza dosarelor aferente cererilor și întocmirea documentației privind soluționarea acestora). Această creștere depășește capacitatea fizică a personalului de a analiza și soluționa un număr suplimentar de dosare. Astfel, în vederea asigurării soluționării cererilor de acord pentru finanțare în mod eficient, Ministerul de Finanţe propune, prin acest proiect, prelungirea termenului legal de analiză a acestora, de la 30 de zile lucrătoare, la 60 de zile lucrătoare. Potrivit proiectului, aceste prevederi ar urma să se aplice și pentru cererile de acord pentru finanțare aflate în curs de soluționare la data intrării în vigoare a hotărârii.