Noile norme privind certificarea declaraţiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu excepţia celor pentru care este obligatorie auditarea, a fost aprobată de Camera Consultanţilor Fiscali.

Confidenţialitatea informaţiilor

Potrivit Normelor, compania pregăteşte declaraţia anuală de impozit pe profit şi este răspunzătoare pentru întocmirea documentelor contabile, pentru acurateţea înregistrărilor contabile, precum şi pentru întocmirea şi acurateţea registrelor fiscale. Compania, prin reprezentanţii săi, va trebui să dea o declaraţie pe propria răspundere privind conformitatea înregistrărilor şi a politicilor contabile cu referenţialul contabil românesc în vigoare. Compania va pune la dispoziţia consultantului fiscal documente şi informaţii în vederea verificării elementelor înscrise în declaraţia anuală de impozit pe profit ce face obiect al certificării. În situaţia în care aceste documente sunt confidenţiale, consultantul fiscal va da o declaraţie de păstrare a confidentialităţii informaţiilor la care are acces. Toate informaţiile trebuie solicitate în scris de către consultantul fiscal.

Procedura de lucru

Tratamentul fiscal al operaţiunilor economice reflectate în documentele financiar-contabile şi care sunt înscrise în declaraţia anuală de impozit pe profit ce urmează a fi supusă certificării se verifică prin sondaj. În elaborarea raportului de certificare, consultantul fiscal impune un nivel acceptabil al pragului de semnificaţie, astfel încât să poată detecta din punct de vedere cantitativ denaturările semnificative. Pentru stabilirea valorii de referinţă utilizate pentru determinarea pragului de semnificaţie, respectiv materialităţii se vor utiliza informaţiile fiscale relevante, cum ar fi: ponderea fiecărei categorii de venit neimpozabil, în totalul veniturilor neimpozabile; ponderea fiecărei categorii de cheltuială nedeductibilă, în totalul cheltuielilor nedeductibile

Raportul de certificare

Rezultatele certificării vor fi consemnate într-un document numit raport de certificare, care va fi înaintat companiei. Elemente minimale ale raportului de certificare a declaratiei anuale de impozit pe profit sunt următoarele: o scurtă prezentare a companiei; valoarea pragului de semnificaţie; menţiuni referitoare la pierderea fiscală din anul/anii anterior(i) reportată în anul în care se certifică declaraţia anuală de impozit pe profit; elementele care au fost supuse verificării; eventualele ajustări propuse faţă de declaraţia supusă iniţial certificării; opinia consultantului fiscal referitoare la declaraţia anuală de impozit pe profit ce a fost supusă verificării. Precizăm că Hotărârea CCF nr. 4/2011 a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 155 din 3 martie 2011.