Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a elaborat o nouă procedură de eliberare a certificatului de atestare fiscală pentru persoane juridice şi fizice.

Verificarea obligaţiilor de plată

Actul normativ propus de MFP aduce, printre altele, o serie de noutăţi legate de: situaţiile în care unitatea fiscală eliberează certificatul de atestare fiscală; stabilirea acţiunilor pe care organul fiscal trebuie să le întreprindă în cazul verificării situaţiei fiscale a contribuabilului existentă la momentul depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală; informaţiile ce vor fi înscrise în certificatul de atestare fiscală; momentul exigibilităţii obligaţiilor fiscale înscrise în certificatul de atestare fiscală; posibilitatea contribuabilului de a solicita mai multe exemplare ale certificatului de atestare fiscală etc. Concret, unitatea fiscală competentă pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de contribuabili are obligaţia de a elibera certificatul care atestă modul de îndeplinire a obligaţiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri, în următoarele situaţii: la solicitarea contribuabililor; la solicitarea altor autorităţi publice. În aceste două situaţii, solicitanţii vor depune o cerere la registratura unităţii fiscale, se va comunica prin poştă cu confirmare de primire, respectiv - poate fi transmisă şi prin mijloace de transmitere la distanţă. Totodată, eliberarea certificatului se poate face din oficiu, în situaţia în care se schimbă competenţa de administrare a creanţelor fiscale, ca urmare a schimbării domiciliului fiscal sau altor situaţii prevăzute de lege.

Înştiinţarea contribuabilului

În cazul persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, în cerere se va menţiona şi sediul activităţii sau locul unde se desfăşoară efectiv activitatea principală. În vederea eliberării certificatului de atestare fiscală, urmează a se verifica de către unitatea fiscală: dosarul fiscal al contribuabilului; fişa pentru evidenţa analitică pe plătitori a contribuabilului; existenţa sumelor de restituit/rambursat pentru care nu au fost emise decizii de restituire/rambursare până la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală; existenţa deciziilor de rambursare emise de organul fiscal pentru care nu au fost emise şi înregistrate în evidenţa fiscală note de compensare. Dacă, după efectuarea verificărilor, se constată că declaraţiile nu au fost depuse de către contribuabil, contribuabilul va fi înştiinţat legat de depăşirea termenului legal de depunere a declaraţiei fiscale, caz în care termenul de eliberare a certificatului de atestare fiscala se va prelungi cu perioada cuprinsă între data transmiterii înştiinţării şi data depunerii declaraţiilor fiscale sau data comunicării deciziei de impunere din oficiu. Certificatul de atestare fiscală se va întocmi în 2 exemplare originale, din care un exemplar se va comunica solicitantului sau, după caz, noului organ fiscal competent, iar cel de-al doilea - se va păstra la unitatea fiscală emitentă, fiind arhivat la dosarul fiscal al contribuabilului.