Numai pentru firmele mari şi mijlocii, certificarea declaraţiilor fiscale
Potrivit unui Proiect de Ordonanţă de Urgenţă, elaborat de Ministerul Finanţelor, certificarea de către consultantul fiscal a declaraţiilor anuale de impozit pe profit va fi obligatorie numai pentru companiile mari şi mijlocii.
Avantajele introducerii certificării
Certificarea declaraţiilor fiscale a fost instituită prin Ordonanţa Guvernului nr. 47/2007 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, ce a modificat art. 83 din Codul de procedură fiscală. Reamintim că, de la 1 august 2009, companiile mijlocii sunt acele firme care au o cifră de afaceri cuprinsă între 6,7 milioane lei şi 70 milioane lei, iar companiile mari sunt societăţile cu afaceri de peste 70 milioane de lei. Pentru aceşti contribuabili (mari şi mijlocii), se propune introducerea obligativităţii certificării de către un consultant fiscal a declaraţiilor prin care se corectează impozite, taxe, contribuţii şi alte sume ce constituie venituri ale bugetului general consolidat, administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), precum şi a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată. Potrivit Ministerului Finanţelor, unul din avantajele introducerii acestei obligativităţi o reprezintă corectitudinea stabilirii impozitelor şi taxelor, consultantul fiscal fiind reprezentantul intereselor contribuabilului în aplicarea corectă şi eficientă a reglementărilor fiscale. Totodată, măsura protejează contribuabilii de eventuale sancţiuni datorate unor erori şi omisiuni în declarare (majorări de întârziere, sancţiuni contravenţionale). Pe de altă parte, unul din dezavantaje este costul suplimentar în îndeplinirea obligaţiilor declarative impuse de lege.
Depunerea declaraţiilor anuale de impozit
Astfel, potrivit Proiectului, "contribuabilii mari şi mijlocii, stabiliţi conform reglementărilor în vigoare, depun la unitatea fiscală competentă declaraţiile anuale de impozit pe profit după certificarea acestora de către un consultant fiscal, cu excepţia contribuabililor care, potrivit legii, au obligaţia auditării situaţiilor financiare anuale". Contribuabilii mari şi mijlocii vor depune următoarele documente: deconturile cu suma negativă de taxă pe valoarea adăugată; declaraţiile fiscale prin care se corectează impozite, taxe, contribuţii şi alte sume ce constituie venituri ale bugetului general consolidat, administrate de Agenţia Naţionala de Administrare Fiscală (ANAF). Certificarea declaraţiilor fiscale constă în verificarea exactităţii şi realităţii datelor înscrise în declaraţii pe baza informaţiilor şi documentelor prezentate de contribuabili. Certificarea se face conform normelor elaborate de Camera Consultanţilor Fiscali cu consultarea Ministerului Finanţelor Publice.
habar n-au de practica din domeniu vor doar sa le dea ceva de supt din economia privita si consultantilro fiscali.