Potrivit unei Hotărâri de Guvern postată pe site-ul MADR şi aflată în dezbatere publică, valoarea sprijinului financiar, prin bugetul Ministerului Agriculturii, alocat pentru Programul Naţional Apicol (PNA) va fi, pentru anul viitor, în valoare de 14.822.318 de lei.

Pentru a beneficia, anual, de ajutorul financiar, apicultorii trebuie să aibă unele documente: cerere unică de solicitare, în care menţionează acordul pentru achiziţia produselor şi/sau pentru derularea sprijinului financiar aferente măsurilor prevăzute în Program, prin intermediul aceleiaşi forme asociative; declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă că aceştia nu au mai solicitat sprijin financiar prin intermediul altei forme asociative, respectiv că achiziţionează mătcile, roiurile pe faguri şi/sau familiile de albine prin Program, în afara perioadei cuprinse între data depunerii oricărei cereri de finanţare pentru acordare de ajutor financiar nerambursabil din măsurile agricole de investiţii finanţate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR) şi data acordării ultimei plăţi pentru finalizarea investiţiei.

De asemenea, mai sunt necesare: copia actului de identificare - B.I./C.I. - în cazul persoanelor fizice; copia certificatului de înregistrare de la Oficiul Registrului Comertului, după caz, toate documentele fiind eliberate pe forma de organizare; copia adeverinţei care să ateste proprietatea şi numărul familiilor de albine înscrise în Registrul agricol, la data solicitării acesteia, eliberată de Consiliul local. De asemenea, este necesară copia adeverinţei/atestatului/certificatului/diplomei care trebuie să confirme, conform legislaţiei în vigoare, pregătirea apicultorului în domeniul apicol, eliberată până la termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor, după caz. La aceasta se mai adaugă copia documentului de înregistrare, respectiv autorizare sanitar-veterinară, eliberat înainte de depunerea cererii de solicitare la sediul formei asociative de către Direcţia Judeţeană Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, pe raza căreia îşi desfăşoară permanent activitatea exploataţia/unitatea, şi copia ordinului de deplasare eliberat de forma asociativă din care face parte apicultorul, din care să rezulte că acesta a efectuat deplasarea în pastoral până la data depunerii cererii unice.

Fondurile acordate pot fi folosiţi pentru realizarea sistemului informatic pentru identificarea stupilor; achiziționarea de medicamente; achiziționarea de mătci, roiuri pe faguri și/ sau familii de albine pentru apicultura convențională sau ecologică; achiziționarea de stupi în vederea reformării stupilor uzați în urma deplasării acestora în pastoral; decontarea analizelor fizico-chimice care să ateste calitatea mierii. Documentul mai menţionează că, în urma controalelor efectuate de către reprezentanţii instituţiilor naţionale şi europene cu atribuţii în verificarea modului de derulare a măsurilor prevăzute în Program, şi la recomandarea acestora, s-a introdus obligativitatea formelor asociative de a deţine la sediul acestora şi documentele prevăzute de legislaţia naţională de constituire şi funcţionare a formelor asociative.