Preţul carburanţilor reprezintă un element important în costurile transportatorilor şi al posesorilor de autovehicule. Potrivit statisticilor, de la începutul lui 2011 şi până acum, România a coborât o singură poziţie în topul statelor cu cel mai mare preţ al benzinei...

Pe locul 8 la scumpiri în 2011

În ceea ce priveşte scumpirea benzinei de la începutul anului 2011 şi până la mijlocul lunii decembrie, România se află pe locul opt la nivelul întregii Uniuni Europene, cu o scumpire de 4 eurocenţi pe litru, în condiţiile în care celelalte state ale Uniunii Europene (UE) din regiune s-au poziţionat în a doua jumătate a clasamentului. Chiar în condiţiile creşterii aproape nesemnificative pentru angajat a salariului minim începând cu acest an, românul abia dacă îşi va putea cumpăra minim de combustibil necesar pentru autoturismului pe care îl are în proprietate. Dar să vedem, concret, costul carburanţilor, al benzinei 95  şi 98 fără plumb, respectiv al motorinei, aşa cum sunt evidenţiate pe site-ul e-transport.ro, portal al transporturilor rutiere de marfă din România. De precizat că tarifele sunt realizate ca o medie pentru fiecare ţară, valorile fiind orientative şi în continuă modificare.

Mai scump ca la polonezi...

Austria: 1, 299 Euro, 1.457 Euro, 1,288 Euro;

Bulgaria - 2,46 BGN (1,257), 2,64 BGN (1,349), 2,54 BGN (1,298 Euro);

Franţa - 1.52 Euro, 1.552 Euro, 1,351 Euro;

Germania - 1.526 Euro, 1.603 Euro, 1,416 Euro;

Grecia - 1.593 Euro, 1.785 Euro, 1,391 Euro;

Ungaria - 365 HUF benzina 95 fără plumb (1,140 Euro), 355 HUF - motorina (1,108 Euro);

Irlanda - 1,469 benyina 95 fără plumb, respectiv 1,399 Euro motorina;

Olanda - 1.689 Euro, 1.754 Euro;

Norvegia - 13.98 NOK (1,814 euro), 14.29 NOK (1,854 euro) şi 13,38 NOK motorina ( 1,736 Euro);

Italia - 1,5 Euro, 1,608 Euro), respectiv 1,385 Euro motorina;

Polonia - 4.83 PLN (1,079 euro), 4.99 PLN (1,114 euro) şi 4,72 PLN (1,054 Euro);

România - 5,07 RON (1,173 euro), 5,51 RON (1,274 euro), 5,13 RON (1,186 Euro) motorina;

Suedia - 14,03 SEK (1,578 Euro), 14,43 SEK (1,623 Euro) şi 14,19 SEK (1,596 Euro);

Slovenia - 1,279 Euro, 1,286 Euro - motorina;

Spania -1,31 Euro, 1,43 Euro, 1,28 Euro motorina;

Elveţia - 1,73 CHF (1,419 euro) 1,77 CHF (1,452 Euro), 1,85 CHF (1,517 Euro) motorina;

Marea Britanie - 1,3 GBP (1,561 Euro), 1,374 GBP (1,650 Euro) respectiv 1,354 GBP (1,626 Euro) - motorina.

 

Cu salariul minim - abia suta de litri

Nu toate ţările europene au reglementate salarii minime, dar acolo unde acestea există, angajatorii nu-şi pot plăti forţa de muncă sub pragul stabilit la nivel naţional. Potrivit raportului Eurostat, salariile minime au crescut în cursul anului 2010 şi 2011 în aproape ţările din spaţiul Uniunii Europene, printre cele mai mari creşteri ale valorilor minime numărându-se cele din Luxemburg (de la 1.682 Euro în anul 2010 la 1.757 Euro în 2011), Belgia (de la 1.387 la 1.415 Euro), Marea Britanie (de la 1.076 la 1.138 Euro) şi Polonia (de la 320 la 348 Euro). Alte evoluţii spectaculoase: Slovenia - de la 597 la 748 Euro, Cehia - de la 302 la 319 Euro sau Letonia - de la 253 la 281 Euro. Au stagnat salariile minime în Irlanda, Bulgaria, Estonia, Grecia şi Lituania. În România, salariul minim a evoluat de la 141 Euro, la 157 Euro, din ianuarie -circa 162 Euro, dar a rămas printre cele mai mici din spaţiul european.  Aşa că românul abia dacă va reuşi să cumpere suta de litri de benzină 98 fără plumb, spre deosebire de cetăţeanul polonez care poate să cumpere circa 300 litri, sau maghiar - 270 de litri, ca să nu mai vorbim despre cetăţeanul Marii Britanii care poate cumpăra aproape 700 de litri.