Trei Autorități de stat se străduiesc de doi ani să revizuiască un ordin din 1986 - Statul degeaba la Stat
Autoritatea de Siguranță Feroviară Română (ASFR) face eforturi pentru a revizui un Ordin din 1986, în vederea sancționării consumului de băuturi alcoolice sau de substanțe psihoactive de către ceferiști și personalul de la metrou.
Într-o ședință de consultare cu conducerea ASFR, AGIFER (Agenţia de Investigare Feroviară Română), cu reprezentanții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), dar și ai operatorilor feroviari de marfă și de călători, ai administratorului infrastructurii feroviare publice CFR SA și ai federațiilor sindicale din calea ferată, la care au participat și jurnaliști, directorul general al autorității, Petru Bogdan, a precizat că încă sunt aspecte de lămurit cu privire la conținutul acestui proiect.
„La proiectul de Hotărâre de Guvern privind constatarea și sancționarea consumului de băuturi alcoolice sau de substanțe psihoactive - am avut vineri o întâlnire la MTI - sunt încă aspecte de lămurit cu privire la conținut. Va trebui inclusiv identificată norma primară care să ne permită prin HG să stabilim aceste aspecte, respectiv constatarea și sancționarea unor astfel de practici. Să sperăm că o să îl ducem la bun sfârșit, deși noi, ASFR, l-am promovat pe circuit în luna aprilie 2024”, a spus Petru Bogdan, citat de Agerpres.
La rândul său, directorul general al AGIFER, Laurențiu Dumitru, a susținut că asanarea Ordinului 855/1986 este un proces dificil, pentru că sunt multe părți implicate.
„Nu este posibil ca în 2024 să avem 34 de cazuri de executare a serviciului de către personalul cu responsabilități în siguranța circulației sub influența băuturilor alcoolice. La acest moment, există Ordinul 855/1986 care este caduc, nu mai poate fi aplicat. Nu înseamnă că nu se face cercetare, dar la acest moment nu există asigurat cadrul legal pe domeniul feroviar. S-a încercat (...) să se facă revizuirea lui, să fie aplicabil acum. Nu este simplu. Concret, sunt multe părți implicate: avem Poliția, Ministerul Sănătății, avem operatorul feroviar, avem administratorul de infrastructură și în final procuratura. Trebuie ca lucrurile să fie făcute foarte bine, în așa fel încât să se poată face un dosar penal pe baza rechizitoriului (...) În momentul de față este complicat de făcut. ASFR de doi ani încearcă să facă lucrul ăsta', a spus Laurențiu Dumitru.
Potrivit acestuia, personalul ceferist depistat sub influența alcoolului este sancționat, aplicându-i-se prevederile Codului Penal, adică doar pentru un consum de peste 0,8 la mie alcool. Sub acest prag, ceferiștii nu pot fi sancționați, pentru că nu există legislație.
„Acum, ce facem noi de la 0,1 la 0,7 (la mie alcool - n. r.)? Pentru aceasta am inițiat acest proiect de HG în care am încercat să acoperim această carență și am prevăzut o serie de praguri minime care nu pot fi depășite, sancțiunile respective, inclusiv anularea autorizațiilor - deci nu mai stăm la 0,4...De exemplu, noi am avut niște discuții și cu Ministerul de Interne, cu Ministerul Sănătății (...) Ei acum au descoperit, acum și-au dat seama că este o problemă în a stabili condiții, praguri, cum se transportă probele etc.”, a explicat Dan Marcel Bărbuț, ASFR.
Proiectul de HG pentru sancționarea consumului de alcool și de substanțe psihoactive a fost pus în dezbatere publică în aprilie 2024, de atunci existând diverse întâlniri între reprezentanții mai multor instituții, care încearcă să răspundă la diverse situații ce se pot ivi.
„Proiectul de HG pe care l-am propus acum pentru sancționarea consumului de alcool și de substanțe psihoactive ne-a dus la concluzia că trebuie să punem în dialog mai multe instituții. A fost elaborat în toamna anului 2023, am prezentat un proiect MTI înainte să ajungă pe circuitul de avizare în primele luni ale anului 2024, pe urmă a fost pus în transparență în aprilie 2024 și de atunci există un schimb de corespondență și întâlniri la nivelul ministerelor, pentru că s-au pus întrebări de genul «Cine va însoți salariatul constatat că este sub influența alcoolului până la unitatea sanitară?», «Va fi însoțit de un salariat al poliției sau salariatul operatorului?», «Cine va suporta costurile, dacă se dovedește la recoltare că nu are alcool în sânge?», «Cine va înlocui salariatul respectiv?», «Pe perioada înlocuirii, ce post va ocupa acesta?» etc.', a completat Mihai Roșca, de la ASFR.
O solicitare veche de 18 ani
Prezent la ședință, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, a susținut că sindicatele cer din 2007 adaptarea Ordinului 855/1986 la condițiile actuale.
„Noi, sindicatele, cerem încă din 2007 înlocuirea lui 855 la toate întâlnirile. Faptul că ne trezim în 2025 că nu avem un act normativ care să fi înlocuit pe 855 este foarte grav, pentru că viața ne-a demonstrat că ultimele evenimente din ultimii 5 ani în proporție de 99% au avut printre altele și mecanic băut. De ce? Pentru că nu se mai lucrează la prevenție, nu avem o legislație aplicabilă care să-l sancționeze”, a punctat Măntescu.
În Nota de fundamentare care însoțește proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Normelor privind verificarea, constatarea și sancționarea consumului de alcool, de substanțe și produse psihoactive, precum și de medicamente psihotrope, în cazul personalului cu responsabilități în siguranța feroviară și pe rețeaua de transport cu metroul, pusă în dezbatere publică pe site-ul MTI la data de 30 aprilie 2024, se arată că prevederile din OMTTc nr. 855/1986 nu mai sunt actuale raportat la evoluțiile ulterioare referitoare la: structura organizatorică a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii; apariția după anul 2000 a operatorilor economici privați în domeniul transporturilor feroviare pe domeniul infrastructurii și a transportului atât de marfă cât și de călători, respectiv operatori de transport feroviar și gestionari de infrastructură feroviară neinteroperabilă; modificările de profunzime ale cadrului legislativ aferent transportului feroviar; modificările de profunzime ale cadrului legislativ aferent contravențiilor și al faptelor penale.
„În exploatarea sistemului de transport feroviar din România au fost înregistrare accidente și incidente feroviare în care a fost implicat personal feroviar depistat a fi sub influența băuturilor alcoolice, a substanțelor sau a produselor psihoactive. Majoritatea acestor accidente au fost grave, soldându-se cu victime omenești și/sau cu pagube materiale semnificative. Numărul acestor accidente și incidente este crescut, considerat ca pondere la numărul total de astfel de evenimente. Enumerăm în continuare câteva exemple de accidente feroviare în care a fost implicat personal care a fost depistat a fi sub influența băuturilor alcoolice: accidentul feroviar din 2 august 2014 de la Cotești; accidentul feroviar din 23 noiembrie 2016 de la Arad; accidentul feroviar din 8 aprilie 2017 de la Merișor (Valea Jiului); accidentul feroviar din 18 august 2018 de la Cârcea; accidentul feroviar din 29 iulie 2021 de la Fetești; accidentul feroviar din 17 mai 2023 de la Toporu (Giurgiu); accidentul feroviar din 10 iunie 2023 de la Sighișoara. În contextul actual, cercetările și investigațiile ulterioare producerii accidentelor sau incidentelor feroviare în care este implicat personal depistat a fi sub influenta alcoolului, a substanțelor și a produselor psihoactive, precum și a medicamentelor psihotrope, sunt îngreunate de lipsa unui cadru de reglementare actualizat și lipsit de ambiguități. Siguranța feroviară este afectată de fenomenul consumului de alcool, de substanțe și produse psihoactive, precum și de medicamente psihotrope. Lipsa unui instrument normativ actual și în concordanță cu noile reglementări europene și naționale constituie un impediment în combaterea respectivului fenomen”, se spune în documentul citat de Agerpres.
Cum adica -Statul degeaba la Stat?Titlul nu are nici o leg. cu continutul(tema) articolului.Manipulati publicul.Adica toti crare lucreaza la Stat, stau degeaba? Revizuiti-vă atitudinea!