Pasajele subterane din Centrul Civic se deschid circulației rutiere duminică, 31 decembrie, de la ora 12.00. Anunțul oficial a fost făcut de prrimarul Florin Birta, care a precizat că cel mai mare proiect de infrastructură derulat vreodată în Oradea a ajuns în etapa finală. Pentru anul viitor mai rămâne de realizat amenajarea terenului la suprafață.

„Aceste pasaje pe care mâine le vom da în folosință sunt ca un cadou pe care orădenii, prin răbdarea de care au dat dovadă, le-au împrumutat constructorilor și municipalității, iar acum, în Ajunul Anului Nou, noi am reușit să redăm aceste pasaje și această zonă orădenilor pentru a se bucura din plin de ele după cum, bineînțeles, merită. Ce înseamnă aceste pasaje? Înseamnă că parcurgerea orașului dintr-un capăt în altul va fi mult mai rapidă, va fi mult mai scurtă, nu va mai fi poluare în această zonă – gândiți-vă când erau cozi de mașini care stăteau la turbogirație, la trecerea de pietoni de la Poliția Rutieră, plus timpul petrecut în trafic care va fi redus, timp care este atât de important pentru fiecare dintre noi”, a declarat primarul Florin Birta, în cadrul unei conferințe de presă organizată în teren.

El a precizat partea de lucrări finanțate din fonduri europene au fost încheiate, pentru 2024 mai ramân doar amenajările peisagistice de deasupra, care vor fi plătite din banii municipalității.

„Aceste lucrări au ca termen de finalizare luna august 2024. Prin grija constructorilor care s-au mobilizat exemplar și a tuturor colegilor mei din cadrul Primăriei Oradea, avem posibilitatea ca mâine, de la ora 12.00, să deschidem circulația prin aceste pasaje. Două au fost motivele care ne-au forțat să facem acest lucru. În primul rând pentru a reduce ambuteiajele din oraș, pentru că situația de aici a creat, cu siguranță, alte ambuteiaje în trafic, în alte zone. În al doilea rând, tot ce am finalizat până la sfârșitul acestui an se decontează din fonduri europene ca parte eligibilă. Și atunci, chiar dacă mai sunt lucrări care trebuie realizate, acestea vor fi derulate în primăvara anului viitor, fiind cheltuite din partea neeligibilă a acestor proiecte care, oricum, era contribuția municipiului Oradea’’, a menționat edilul Oradiei.

Rețeaua de pasaje rutiere face parte din obiectivul de investiții de infrastructură „Coridor de mobilitate urbană durabilă în Piața Emanuil Gojdu din Oradea - Etapa I și Etapa II", proiect finanțat prin Programul Operațional Regional 2014 - 2020, finanțarea nerambursabilă fiind de 98% din valoarea cheltuielilor eligibile.

 

Cum se va circula

 

Pe direcția Nufărul - Pod Dacia - Bulevardul Magheru:

- menținere pe direcția înainte, cu traversarea succesivă a pasajului de la Piața Cetate, a pasajului din dreptul Catedralei Ortodoxe și a pasajului din dreptul Poliției Rutieră.

Direcția Nufărul - Cantemir - Centru:

- nu se va intra prin pasaje;

- în dreptul blocului Cicero, înainte de pasajul de la Piața Cetate va fi preselectată banda dreaptă, cu intrare pe rampa ce urcă prin dreapta pasajului;

- ulterior, deasupra pasajului, se va vira spre stânga, în dreptul Pieței agroalimentare Cetate;

- traseul către Centru va fi continuat prin intrarea în sensul giratoriu proaspăt amenajat în intersecția Pieței Cetate cu străzile Evreilor Deportați, Mihail Kogălniceanu și B-dul Cantemir.

Direcția Nufărul - Centrul Civic - Calea Clujului:

- va fi păstrată direcția înainte, prin pasajul de la Piața Cetate, prin pasaj Catedrala Ortodoxă și imediat preselecție banda dreaptă, spre Calea Clujului.

Direcția Bulevardul Magheru - Nufărul:

- menținerea pe direcția înainte, prin coborâre de pe Pod Dacia și direcția înainte, către Nufărul - Cantemir, trecând prin trei pasaje (Parc 1 Decembrie, Catedrala Ortodoxă, Piața Cetate).

Direcția Bulevardul Magheru - Pod Dacia - Centru:

Varianta 1: coborâre de pe Pod Dacia și imediat viraj dreapta spre Aleea Gojdu, pe malul Crișului;

Varianta 2: coborâre de pe Podul Dacia și viraj dreapta pe varianta străzilor Cele Trei Crișului - Independenței, fără intrare în pasaje, către str. Mihai Viteazul - Piața Unirii - Piața Ferdinand;

Varianta 3: coborâre de pe Pod Dacia pe direcția înainte, cu intrare în pasajul de lângă colțul Parcului 1 Decembrie (pe sub liniile de tramvai), apoi preselecție banda dreaptă, intrare în pasajul Catedrala Ortodoxă și viraj dreapta, prin pasaj, către strada Parcul 1 Decembrie.

Direcția Bulevardul Magheru - Calea Clujului:

- coborâre de pe Podul Dacia și viraj dreapta pe varianta străzilor Cele Trei Crișului - Independenței, fără intrare în pasaje, și ulterior viraj stânga, la colțul Parcului 1 Decembrie, spre direcția Căii Clujului, cu acordarea de prioritate pentru tramvai.

Direcția Dragoș Vodă - Averescu - Bulevardul Magheru:

- preselecție bandă de circulație spre dreapta, pe direcția Pod Dacia - Magheru.

Direcția Dragoș Vodă - Averescu - Centru:

- menținere pe direcția înainte, cu intrare în pasajul din dreptul Podului Dacia, apoi traversarea pasajelor de la Parcul 1 Decembrie, respectiv Catedrala Ortodoxă și viraj la dreapta, prin pasaj, spre strada Parcul 1 Decembrie.

Direcția Dragoș Vodă - Averescu - Cantemir - Nufărul:

- menținere pe direcția înainte, cu intrare succesivă în pasajele din dreptul Podului Dacia - Parc 1 Decembrie - Catedrala Ortodoxă - Piața Cetate și intrarea pe B-dul Cantemir - Nufărul. 

Direcția Centru - Nufărul:

- traseul strada Traian Moșoiu - strada Parc 1 Decembrie - viraj dreapta prin pasajul de la colțul Parcului 1 Decembrie, pe sub liniile de tramvai, și ulterior, pe breteaua de circulație special amenajată, cu sens unic până la sensul giratoriu de la intersecția străzilor Mihail Kogălniceanu, Evreilor Deportați și B-dul Nufărul - Cantemir.

Direcția Centru - Bulevardul Magheru:

- fără intrare în pasaje, din direcția străzii Independenței, cu acordare de prioritate tramvaiului, la colțul Parcului 1 Decembrie și viraj stânga către Podul Dacia, prin breteaua rutieră amenajată special în acest scop.  

Direcția Centru - Calea Clujului:

- fără intrare în pasaje, din direcția străzii Independenței, cu acordare de prioritate tramvaiului, la colțul Parcului 1 Decembrie și menținerea direcției înainte, către Calea Clujului.