Consiliul Județean Bihor a aprobat în ședința ordinară de miercuri, 27 martie, studiul de fezabilitate revizuit și extinderea coridorului de expropriere pentru Inelul Rutier Metropolitan. Modificările aduse vor creşte valoarea investiţiei cu 5 milioane euro, susţine preşedintele CJ, Ilie Bolojan.

 

În urma deciziei Curţii de Apel Cluj-Napoca, care a obligat Consiliul Judeţean Bihor să modifice clasa tehnică a Inelului rutier metropolitan de la IV (drum judeţean) la III (drum naţional), instituţia a revizuit documentaţiile tehnice, păstrând însă traseul iniţial.

Acest lucru presupune că platforma drumului va avea o lățime de 9 metri, în loc de 8 metri, iar lățimea benzii de circulație va fi de 3,5 metri. Aceste modificări impun și revizuirea coridorului de expropriere.

„Din punct de vedere tehnic, economic, al avizelor de mediu, reiese că traseul inițial este unul fezabil. Acesta a fost stabilit împreună cu primăriile comunelor Oșorhei, Nojorid și Sânmartin. Nicio lucrare efectuată până acum nu se distruge, nu se renunță la nimic, ci doar au apărut aceste modificări ca urmare a deciziei instanței. La variantele ocolitoare există o recomandare ca, pe cât posibil, să fie realizate în extravilanul localităților. Acest lucru nu poate fi făcut în această zonă, din cauza modului în care cele trei primării, Oșorhei, Nojorid și Sânmartin, și-au definit intravilanele. Nu au fost definite în zona compactă de locuit. De exemplu, intravilanul comunei Oșorhei se extinde până aproape de fosta fabrică a Coca-Cola de la Săcădat. Față de suprafața propusă inițial pentru expropriere, de aproximativ 339.000 mp, acum avem o suprafaţă de aproximativ 387.000 mp, ceea ce înseamnă 47.000 mp în plus, o creștere cu aproximativ 12%”, a declarat Ilie Bolojan, într-o conferinţă de presă care a precedat şedinţa Consiliului Judeţean. Președintele CJ Bihor a mai menţionat că, în Oșorhei și Sânmartin, intravilanul acoperă circa 80% din suprafața terenurilor din cele două comune. Evitarea intravilanului ar fi dus la o creștere a lungimii traseului cu 5-7 kilometri, afectând zone protejate și ridicând considerabil valoarea investiției. În plus, a afirmat Bolojan, lucrările la cele două viaducte de pe traseul iniţial sunt în plină desfăşurarea, iar acestea „nu pot fi translatate”.

„Față de valoarea inițială, de aproximativ 40 de milioane de euro, estimăm că valoarea proiectului va crește cu aproximativ 5 milioane de euro”, a adăugat președintele Consiliului Județean Bihor. În noua valoare sunt incluse lucrările de lărgire a drumului, dar şi unele lucrări solicitate de primari: construirea unei bretele de legătură cu stațiunea Băile 1 Mai, modificarea viaductului din zona Băile Felix prin introducerea unui pasaj inferior și amenajarea unui nou sens giratoriu în Apateu, comuna Nojorid, la intersecția cu viitoarea centură.

Preşedintele CJ Bihor a menţionat că proiectul tehnic revizuit va fi gata în luna aprilie, astfel încât constructorii să poată continua execuția lucrărilor pe toată lungimea de 17 kilometri a acestui drum.  

Reamintim că Inelul Rutier Metropolitan, în lungime totală de 17 km, asigură legătura între drumurile naționale DN1, DN 76 și DN 79 (înspre Cluj-Napoca, Deva și Arad) și se intersectează cu centurile din zona metropolitană a Municipiului Oradea, respectiv centurile Oșorhei, Nojorid și Sânmartin.

Pentru realizarea acestei investiții, Consiliul Județean Bihor a încheiat protocoale de colaborare cu Primăria Municipiului Oradea și Primăriile comunelor Oșorhei, Sânmartin și Nojorid. Finanțarea este asigurată de Ministerul Dezvoltării, prin Programul Național „Anghel Saligny”, din alocările Consiliului Județean Bihor și ale Primăriei Municipiului Oradea, și din bugetele celor două instituții locale.

Lucrările, împărțite în două loturi, au început în a doua jumătate a lunii septembrie 2023 și au ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 25%. În prezent se lucrează la cele două viaducte de pe traseu.