Municipalitatea orădeană a anunţat că proiectul „Coridor de mobilitate urbană Decebal - Vladimirescu”, precum și proiectele pasajelor de la Gara CFR și Magazinul Crișul, împreună cu proiectele care prevăd achiziția a 28 de autobuze electrice, vor fi finanțate prin Programul Regional Nord-Vest 2021–2027.

„Valoarea totală a celor trei proiecte de importanță majoră pentru municipiul Oradea se ridică la suma de 395.394.106,60 lei, cu o valoare nerambursabilă de 209.539.301,01 lei.

În ceea ce privește pasajul situat în intersecția dintre Bulevardul Decebal și Strada Tudor Vladimirescu, acesta este în lucru, momentan fiind forați 168 de piloți dintr-un total de 278. Termenul de realizare al pasajului este de 21 de luni. Valoarea proiectului depus este de 112.131.835,98 lei, din care valoarea nerambursabilă este de 44.938.952,50 lei”, precizează Primăria Oradea.

Obiectivele proiectului de construcţie a pasajului subteran de la intersecţia Bulevardului Decebal cu strada Tudor Vladimirescu sunt: reducerea emisiilor de echivalent CO2 (gaze cu efect de seră), descongestionarea traficului rutier la orele de vârf, crearea unei unde verzi pentru transportul în comun, modernizarea şi extinderea sistemului de iluminat public. De asemenea, circulația pietonală este asigurată prin trotuarele propuse de-a lungul bulevardului, iar traversarea peste pasaj se va realiza prin treceri pentru pietoni în zona bretelelor carosabile și trotuare de legătură amplasate în zona verde. Totodată, pentru circulația pietonală, traversarea Bulevardului Decebal, pentru a nu crea ambuteiaje pe bulevard, se va realiza printr-un pasaj subteran pietonal din beton armat, prevăzut atât pentru pietoni, cât și pentru persoane cu dizabilități.

Pasajul de la Magazinul Crișul

Proiectele „Coridorul de mobilitate urbană Magheru-Republicii, Etapa 1, și achiziția a 10 autobuze electrice” și „Coridorul de mobilitate urbană Magheru-Republicii, Etapa 2, și achiziția a 10 autobuze electrice” au fost, de asemenea, depuse spre finanțare prin Programul Regional Nord-Vest 2021–2027, apelul de proiecte 481.A - Utilizarea crescută a transportului public și a altor forme de mobilitate urbană ecologice - Municipii reședință de județ.

În acest caz, proiectele tehnice ale pasajelor sunt finalizate, urmând a fi demarată procedura de licitație a acestora. Termenul de execuție pentru pasaje este de 22 de luni. Totodată, pentru autobuzele electrice, licitația publică este în curs de finalizare.

Valoarea celor două proiecte depuse este de 283.262.270,62 lei, din care valoarea nerambursabilă este de 164.600.348,51 lei. Proiectul „Coridorul de mobilitate urbană Magheru-Republicii, Etapa 1, și achiziția a 10 autobuze electrice” este în valoare de 134.488.234,61 lei, iar proiectul „Coridorul de mobilitate urbană Magheru-Republicii, Etapa 2, și achiziția a 10 autobuze electrice” este în valoare de 148.774.036,01 lei.

Obiectivul de investiții vizează zona de la Pasajul Magheru până după Magazinul Crișul. Prin acest proiect se va crea o bandă dedicată pentru tramvaie și autobuze, prin realizarea unui pasaj subteran în intersecția dintre Bulevardul Magheru, Strada Republicii, Strada Brașovului și Strada Louis Pasteur (zona Magazinului Crișul). De asemenea, se va reabilita suprafața carosabilă, iar spațiile pietonale și trotuarele aferente se vor mări. Totodată, vor fi realizate piste de biciclete.

Tot în cadrul acestui proiect se va reabilita piațeta pietonală de pe Bulevardul Magheru, se vor moderniza stațiile de tramvai și autobuz, se va reabilita rețeaua de utilități și se vor amplasa mobilier urban, coșuri de gunoi și rastele pentru biciclete. De asemenea, se vor înlocui stâlpii de susținere a firului de contact al tramvaielor și stâlpii de iluminat. Pentru descongestionarea intersecției de la Magazinul Crișul se propune realizarea unui pasaj rutier inferior amplasat pe Strada Calea Republicii pe relația Nord - Sud.

 

Pasaj la Gara CFR

Obiectivul de investiții vizează zona cuprinsă între Magazinul Crișul (din dreptul Parcului Petőfi) și Gara Oradea (Strada Sf. Ladislau). În această etapă se urmărește realizarea unei benzi dedicate pentru tramvai și autobuz prin realizarea unui pasaj subteran în zona stației de cale ferată Gara Centrală Oradea. Astfel, traficul rutier va intra prin subteran, iar tramvaiul și autobuzele vor circula la nivelul solului.

Proiectul mai prevede reamenajarea zonei din fața Gării Oradea, prin crearea unei piațete publice deasupra pasajului subteran rutier, crearea unei zone intermodale în Piața București (nod între următoarele tipuri de transport: feroviar, tramvaie, autobuze regionale, autobuze OTL, taxi).

Tot în această etapă se va reabilita suprafața carosabilă și trotuarele aferente Străzii Republicii, se vor moderniza stațiile de tramvai și autobuz, se vor înlocui stâlpii de susținere a firului de contact și stâlpii de iluminat, și se vor amplasa mobilier urban, coșuri de gunoi și rastele pentru biciclete.

Pentru pietonalizarea Pieței București din zona Gării, se propune realizarea unui pasaj rutier subteran amplasat pe Strada Calea Republicii pe relația Nord - Sud.