"Nu doresc să mai ocup vreodată funcţia de inspector general şcolar" - interviu cu prof. Liliana Antonescu
După un periplu de aproximativ trei ani la conducerea învăţământului bihorean, prof. Liliana Antonescu a revenit la vechiul loc de muncă, la Colegiul "Alexandru Roman", de această dată în funcţia de director. Ce a determinat-o să renunţe la funcţie, ştiindu-se că este a doua persoană care procedează astfel, vom afla în rândurile următoare.
- Funcţia de inspector şcolar general m-a îndepărtat în primul rând de activitatea didactică, dar şi de colegii şi prietenii de acasă. Mi-a lipsit atmosfera sălilor de clasă. Elevii sunt elementul esenţial al învăţământului, fără de care noi nu mai suntem dascăli. Aşa că am hotărât să revin la şcoala de acasă, în funcţia de director, ce îmi oferă posibilitatea de a desfăşura şi o activitate didactică, dar şi de a valorifica experienţa de conducere dobândită la Inspectoratul Şcolar.
- Ce a însemnat pentru d-voastră, în cariera didactică, această funcţie?
- În primul rând, acces la foarte multă informaţie, apoi o experienţă complexă în ceea ce priveşte relaţiile interumane. De asemenea, m-a obligat să urmez unele cursuri de formare în domeniul educaţional, dar în acelaşi timp mi-a şi creat oportunităţi în acest sens. A fost o experienţă deosebită sub multe aspecte. În ce priveşte latura didactică, această funcţie a însemnat deprofesionalizarea mea, nereuşind să ţin pasul cu noutăţile din domeniul specialităţii pentru care m-am pregătit.
- Dacă faceţi un bilanţ, care ar fi amprentele lăsate de d-voastră în eficientizarea învăţământului bihorean şi care ar fi neîmplinirile?
- În trei ani, trei miniştri la conducerea ministerului, cu idei şi cerinţe noi, cu tentative de reforme, ceea ce a produs discontinuitate în activitate, în finalizarea şi aplicarea unor proiecte în folosul învăţământului. S-a pus accentul mai mult pe infrastructură şi mai puţin pe probleme de fond, legislaţie, probleme de personal, descentralizare etc. Pachetul educaţional dezbătut în 2007, care încerca să pună ordine în învăţământ, a fost abandonat. Nu ştim dacă va mai fi reluat vreodată în această variantă. Cu toate acestea, în calitatea pe care am avut-o, cred că am reuşit să promovez relaţii colegiale între instituţia inspectorat şi şcoli, între inspectori şi cadrele didactice, relaţii de colaborare, consiliere şi îndrumare. Am reuşit, în 2006, să reorganizăm reţeaua şcolară, să desfiinţăm centrele de execuţie bugetară şi să alocăm posturi de contabili la şcolile cu personalitate juridică, realizare care nu o întâlnim în alte judeţe din ţară. Am promovat ideea proiectelor încurajând şi ajutând şcolile să le iniţieze. Am organizat cursuri pentru cadrele didactice în acest sens. Am extins colaborarea cu O.N.G.-urile pe diverse teme. Am iniţiat şi promovat la nivel de minister un opţional de educaţie ecologică şi protecţia mediului, pentru clasa a V-a, rodul muncii şi colaborării unui larg colectiv de cadre didactice din Bihor.
- Se ştie că factorul politic a influenţat organigrama I.S.J., în special funcţiile de conducere. Credeţi că opţiunile politice trebuie să primeze în conducerea învăţământului?
- Consider că politicul nu trebuie să aibă influenţă în stabilirea organigramei unui inspectorat şcolar, ci doar competenţa să fie singurul criteriu de ocupare a funcţiilor. În ceea ce priveşte politica de cadre, deciziile le-am luat doar în colaborare cu adjuncţii şi consiliul de administraţie, încercând să nu fim, pe cât posibil, influenţaţi de alţi factori, în afară de competenţă. Dar trebuie să recunosc, cu părere de rău, că au mai fost şi scăpări. Concursul pentru ocuparea funcţiilor de directori are o metodologie specifică, cu multe lacune, pe care eu nu o agreez. Ministerul trebuie să elaboreze o nouă procedură de selecţie diferenţiată, corespunzătoare funcţiilor de conducere în învăţământ, iar concursurile să fie organizate la nivel judeţean sau local pentru manageri, ţinându-se cont de problematica şi specificul comunităţii în care activează şcoala.
- Cum vedeţi viitorul învăţământului românesc?
- Nu ştiu în ce direcţie o vom lua şi nu mă pot pronunţa deocamdată. Cred că nimeni nu poate da un răspuns precis la această întrebare, ţinându-se cont de situaţia de provizorat a legislaţiei din domeniu. În ceea ce mă priveşte, sunt o persoană optimistă şi cred că viitorul învăţământului depinde foarte mult de ce facem noi la clasă. Partidele politice trebuie să ajungă la un consens privind învăţământul ca domeniu prioritar şi de mare importanţă pentru viitorul ţării şi al naţiunii.
- Aţi revenit la C.T. "Alexandru Roman" în funcţia de director. Cu ce gânduri?
- Colegiul nostru oferă condiţii de infrastructură, calitate în activitatea educativă, opţiuni pentru activitatea extraşcolară. În situaţia dată, voi mobiliza şi conştientiza întregul colectiv pentru valorificarea acestui potenţial, pentru atingerea performanţelor educative şi creşterea în acest fel a prestigiului şcolii.
- Consideraţi noua funcţie mai uşoară decât cea de inspector general?
- Da. Este mai uşoară. Sfera de responsabilităţi este mai restrânsă, în plus, de la decizie la rezultate distanţa este cu mult mai mică, operativitatea este mai mare.
- Aţi dori să reveniţi în viitor în vechea funcţie. În ce condiţii?
- Nu doresc să mai ocup vreodată această funcţie, indiferent de condiţii.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.