„Fizica altfel” este un proiect inițiat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE) care își propune să formeze profesorii de fizică să utilizeze metoda investigației la clasă, astfel încât elevii să înceapă să gândească structurat și să (re)descopere plăcerea de a învăța fizica.

 

Proiectul este considerat best – practice și pentru alte științe predate la școală, pentru care CEAE intenționează să identifice și să ofere metode active și moderne de învățare.

Începând cu luna octombrie, cu sprijinul KFC România sunt formați 25 de profesori de fizică din județul Bihor să utilizeze la clasă metoda investigației în cadrul orelor de fizică. Cursul se desfăsoara în laboratorul de fizica de la Colegiul Naţional „Emanuil Gojdu” din Oradea, sâmbătă, 10 noiembrie și duminică, 11 noiembrie 2018, începând cu ora 9.00. Formatorii sunt prof. Daniela Berchez, de la CN Emanuil Gojdu şi prof. Alexandrina Teuşdea, de la CN Iosif Vulcan.  La finalul cursului, pe 11 noiembrie, 1.250 de elevi vor beneficia la clasă de o nouă abordare și vor realiza investigații la care până acum nici nu s-au gândit.

„Tot auzim în spațiul public că lucrurile nu sunt în regulă, nici cu copiii – nu mai vor să învețe, nu-i interesează decât „să stea pe telefoanele mobile” etc, nici cu profesorii – nu mai fac suficient efort pentru a face lecțiile interesante. Derulând proiectul „Fizica altfel”, am avut surpriza să descoperim că lucrurile nu stau deloc așa. Când elevii devin actorii principali în descoperirea explicațiilor fenomenelor fizice, curiozitatea reapare și,  odată cu ea, dorința de a înțelege cât mai multe despre lumea din jur. În ceea ce privește profesorii, problema nu este că nu și-ar dori să procedeze altfel la clasă, nu știu cum să facă asta de unii singuri. Dacă sunt incluși în programe de pregătire care să-i învețe cum să le stârnească elevilor curiozitatea și cum să-i facă să înțeleagă mai bine temele din programă, o bună parte dintre ei fac minuni la clasă. Și, la fel ca elevii, profesorii află din nou ce înseamnă entuziasmul” a declarat Cristian Hatu, Președintele CEAE.

Demarat în anul 2012, proiectul „Fizica altfel” și-a propus să formeze profesorii de fizică să lucreze la clasă prin metoda investigației, metodă ce le permite elevilor să dobândească abilități de bază foarte importante pentru viitorul lor: gândire critică, rezolvarea de probleme complexe, luarea și asumarea deciziilor, capacitatea de a lucra în echipă, capacitatea de a învăța lucruri noi într-un timp relativ scurt etc. CEAE, împreună cu reprezentanți ai comunității „profesorilor altfel”, au generat schimbarea programei școlare de fizică. Astfel, extinderea cursurilor de formare este un pas firesc pe care organizația și l-a asumat astfel încât toți elevii să beneficieze de noua abordare a predării prin investigație la clasă.