O problemă gravă cu care se confruntă societatea contemporană este abandonul şcolar. În general, şcolile din zonele defavorizate izolate, sărace şi lipsite de oportunităţi de succes socio-profesional pentru absolvenţi îi determină, în special pe elevii claselor gimnaziale, să renunţe la procesul instructiv-educativ.

La sfârşitul anului şcolar 2007-2008, în Bihor, rata cea mai mare a abandonului şcolar a fost înregistrată la ciclul gimnazial. Potrivit referentului de la reţeaua şcolară, Sebastian Hrebeştean, în anul şcolar precedent, din cele 411 cazuri de abandon şcolar, 237 au fost înregistrate în ciclul gimnazial, faţă de 149 în ciclul primar. În învăţământul liceal au fost înregistrate doar 25 de astfel de cazuri. "În primul rând, cei care abandonează sistemul educaţional sunt elevii de etnie romă care frecventează instituţiile de învăţământ la ciclul primar, după care, în gimnaziu, încep să abandoneze şcoala, preferând să-şi dedice timpul altor activităţi", a precizat Sebastian Hrebeştean. De asemenea, cei care provin din familii mai sărace întrerup procesul instructiv-educativ, în general, tot în perioada gimnaziului, mai puţin în ciclul primar. Adolescenţii care reuşesc să treacă de gimnaziu, fie chiar de etnie romă, termină şi liceul. În vederea confirmării acestei ipoteze vine şi faptul că doar 25 de liceeni au renunţat la şcoală în timpul cursurilor liceale. "În judeţul nostru cele mai multe cazuri de abandon se înregistrează la nivelul populaţiei de etnie romă şi mai puţin în cea de alte etnii", a specificat Daniel Negrean, purtătorul de cuvânt al ISJ Bihor.