Abandonul şcolar se menţine constant şi alarmant
În statisticile Inspectoratului Şcolar Judeţean abandonul şcolar se menţine cam la aceleaşi cote în ultimii doi ani. Astfel, în anul şcolar 2009-2010, 428 de elevi bihoreni au abandonat şcoala, cu şase mai mult decât în anul şcolar 2008-2009 când în statistici figurau 422 de elevi care s-au lăsat de carte. Îngrijorător este faptul că cele mai multe abandonuri s-au înregistrat la clasele mici. Astfel, în anul şcolar trecut cei mai mulţi copii care au renunţat la şcoală (189) provin din ciclul gimnazial (V-VIII), în timp ce 165 de elevi din clasele I-IV au abandonat şi ei şcoala. În ciclul liceal s-au înregistrat 45 de cazuri, în timp ce din clasele de arte şi meserii au abandonat 29 de elevi.
Fenomenul abandonului şcolar se pliază însă pe scăderea numărului populaţiei şcolare la nivel naţional. Astfel, conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), populaţia de vârstă şcolară (3-24 de ani) va scădea în anul 2050 de 1,9 ori faţă de 2009, ajungând la 2,4 milioane. Scăderea va fi mai mare pentru populaţia şcolară feminină, 45%, decât pentru cea masculină, 43,8%. În următorii ani, numărul celor cuprinşi într-o formă de învăţământ va scădea treptat, mai accentuat în primii ani şi apoi mai lent.
La toate grupele de vârstă de peste 15 ani, populaţia şcolară feminină va continua să fie mai bine reprezentată decât cea masculină, în anul 2050 numărul fetelor depăşindu-l pe cel al băieţilor cu 26.400 persoane. Conform specialiştilor INS, cauzele acestei evoluţii descendente sunt natalitatea în continuă descreştere, conjugată, după 1989, cu creşterea abandonului şcolar. Populaţia şcolară va scădea la toate tipurile de şcoli, cel mai mult la ciclul II şi mai ales la cel superior. Până în 2020 scăderea va fi mai lentă. După 2020, generaţiile născute după 1989, tot mai puţin numeroase, potenţiala populaţie de părinţi va determina, prin numărul tot mai redus de copii, îngustarea din ce în ce mai mult a populaţiei şcolare, susţin specialiştii INS.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.