Agenda preuniversitară
Noul tip de Bacalaureat, din 2012
Guvernul a aprobat, ieri, proiectul Legii educaţiei naţionale, urmând ca documentul să fie transmis în Parlament spre dezbatere în regim de urgenţă. Legea educaţiei va intra în vigoare în 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, dar noua formă de Bacalureat se va desfăşura din 2012, în timp ce trecerea clasei a IX-a la gimnaziu şi noul tip de admitere în liceu se vor aplica din 2013, a declarat, ieri, purtătorul de cuvânt al Ministerului Educaţiei, Melania Vergu. De asemenea, alegerea rectorului şi a structurilor de conducere din instituţiile de învăţământ superior se va desfăşura conform noii legi din 2012, iar procedurile pentru conferirea titlurilor didactice în învăţământul superior se vor aplica începând cu anul 2011. În termen de 12 luni de la publicarea Legii Educaţiei în Monitorul Oficial, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului elaborează metodologiile, regulamentele şi celelalte acte normative care decurg din aplicarea acestui act normativ şi stabileşte măsurile tranzitorii de aplicare acesteia.
Probă transdisciplinară la Bac
Examenul de Bacalaureat va include şi o probă transdisciplinară, cu întrebări din mai multe materii din categoria ştiinţelor naturale, pentru clasele de profil real, şi a ştiinţelor sociale, pentru profil uman, conform modificărilor decise, ieri, de Guvern la proiectul Legii educaţiei naţionale. Astfel, proiectul de lege aprobat de Guvern prevede că absolvenţii de clasa a XII-a vor susţine o probă scrisă transdisciplinară la limba şi literatura română şi la o limbă de circulaţie internaţională (probă comună pentru elevii de la toate profilurile şi specializările), o probă scrisă la limba şi literatura maternă (probă comună pentru elevii de la toate profilurile şi specializările care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale), precum şi o probă scrisă transdisciplinară, diferenţiată în funcţie de filieră, profil şi specializare, la matematică şi ştiinţele naturii (pentru profilul real), respectiv la ştiinţe socio-umane - istorie, geografie, economie, sociologie şi psihologie (pentru profilul umanist). Este stabilită şi o probă de cunoştinţe tehnologice specifice calificării profesionale urmate, la profilurile tehnic, servicii, resurse naturale şi protecţia mediului ori la profilurile militar, teologic, sportiv, artistic şi pedagogic din filiera vocaţională.
Evaluările dese, cheia marilor succese
Potrivit proiectului Legii educaţiei naţionale, copiii şi elevii vor fi evaluaţi pe toată durata pregătirii, la sfârşitul claselor a II-a, a IV-a, a VI-a, a IX-a şi la Bacalaureat, pentru a se vedea, în funcţie de vârstă, cum au fost însuşite anumite noţiuni, rezultatele fiind trecute în portofoliul educaţional. Rezultatele evaluării se vor exprima printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Examinarea va cuprinde o probă transdisciplinară de evaluare scrisă a competenţelor de comunicare în limba română, limba maternă şi într-o limbă de circulaţie internaţională, o probă transdisciplinară de evaluare scrisă a competenţelor la matematică şi ştiinţe, o probă practică de evaluare a competenţelor de utilizare a calculatorului şi o probă transdisciplinară de evaluare orală a competenţelor civice şi sociale.
Fiecare elev va avea un portofoliu educaţional
Admiterea la liceu se va realiza în funcţie de cererile elevilor. Astfel, în cazul în care numărul de candidaţi nu depăşeşte numărul locurilor oferite de liceu, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educaţional al elevului. În cazul în care însă numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor oferite de liceu, admiterea se va face luând în calcul, în proporţie de 70%, portofoliul educaţional al elevului, media de absolvire a învăţământului obligatoriu şi media la probele de la evaluarea naţională de la sfârşitul clasei a IX-a şi în proporţie de 30% nota obţinută la disciplina de admitere stabilită de liceu. În cazul mediilor egale, diferenţierea se va face pe baza portofoliului educaţional al elevului. Metodologia cadru de organizare şi desfăşurare a admiterii în clasa a X-a va fi elaborată de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi va fi dată publicităţii, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.