Ponderea itemilor obiectivi va creşte cu 40% la examenele de Bacalaureat și Evaluarea Națională, anunță secretarul de stat pentru învăţământul preuniversitar, Ionel Florian Lixandru, precizând că astfel va fi redusă doza de subiectivism din test. Azi vor fi afișate modelele noi de subiecte, teste tip grilă.

„În urma mai multor analize pe care le-am făcut vara, pentru a încerca să eliminăm pe cât posibil diferenţele între evaluare iniţială şi cea de la contestaţii, am propus să se crească ponderea itemilor de tip obiectiv în structura subiectelor. Nu se schimbă subiectele, nu se schimbă programul. Astfel de subiecte există. Doar am dorit să creştem ponderea acestui tip de itemi tocmai pentru a evita diferenţele de evaluare şi subiectivismul în evaluarea lucrărilor”, a spus secretarul de stat pentru învăţământul preuniversitar, Ionel Florian Lixandru.

Lixandru susţine că itemii obiectivi pot fi întrebări cu variante de răspuns multiple, o întrebare cu alegere duală, sau întrebare cu răspuns Adevărat sau Fals.

„Creşterea itemilor de tip obiectiv în structura subiectelor la 40% asta s-a propus pentru a evita diferenţele de evaluare între cea iniţială şi evaluarea la contestaţii, cum s-a întâmplat în sesiunile anterioare”, a mai spus secretarul MEN. Noile reguli vor fi aplicate începând cu examenele din vara anului 2019.

Elevii nu le agreează

Reprezentanţii elevilor susţin însă că nu au fost consultaţi cu privire la introducerea testelor grilă la examenele naţionale, precizând că schimbările au rolul de a creşte artificial promovabilitatea la Bacalaureat, pentru că răspunsurile vor putea fi mai uşor de copiat.

„Aceste schimbări, deşi au o intenţie bună care să-i ajute pe elevi, crează un oarecare haos fiind introduse în timpul anului şcolar. Elevii afectaţi vor susţine BAC-ul peste opt luni şi îi va afecta emoţional, pentru că s-au pregătit pe un anumit tip de subiecte, iar această schimbare îi bulversează şi adugă un stres”, a spus preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Petru Apostoaia.

„Dacă se putea copia şi cu metodele de supraveghere audio-video, eu cred că se va copia mult mai uşor acum, uitându-te la colegii din stânga sau dreapta şi să copiezi doar o literă sau o cifră, decât o frază întreagă cum era înainte. Astfel, examenele grilă sunt mult mai uşor de trecut”, a mai spus Petru Apostoaia.

Asociaţiile de părinţi

„Consider că este o decizie bună, având în vedere diferența de punctaj între evaluarea inițială și evaluarea făcută după contestaţii. Logic că sunt tabere între părinți, dar şi între profesori, sunt păreri pro şi contra, nu cred că va exista o soluție minune care să-i mulțumească pe toți”, a scris, pe Facebook, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi (FAP), Iulian Cristache.

Iulian Cristache mai precizează că în cele mai multe dintre statele europene se practică testele grilă.