Cele două proiecte de legi ale Educaţiei nu încap în aceeaşi mapă
Inspectorul şcolar general Dorel Luca a comparat ieri, într-o conferinţă de presă susţinută la sediul PD-L Bihor, cele două proiecte de legi ale Educaţiei. Astfel, potrivit lui Luca, în timp ce proiectul lui Miclea "are viziune, structură şi coerenţă", cel propus de actualul ministru al Educaţiei "are o viziune de ansamblu", încercând să cuprindă, într-o singură lege, atât învăţământul preuniversitar, cât şi cel universitar, dar şi statutul cadrelor didactice. Luca a precizat că Inspectoratul va trimite o listă de observaţii la "codul revizuit" al ministrului PSD.
"Prin Codul ministrului Andronescu nu se face o descentralizare reală, ci mai degrabă o semidescentralizare, în timp ce Legea lui Miclea prevede descentralizare inclusiv cu prevederea surselor de finanţare", a precizat Dorel Luca. De asemenea, acesta consideră că prin codul educaţiei nu se acordă libertate deplină în angajarea profesorilor. "În momentul în care permiţi şcolilor să-şi angajeze profesorii, scapi de examenele de titularizare organizate de Inspectorat. În Legea lui Miclea se prevede ca direcţiile judeţene de învăţământ să coordoneze modalitatea de recrutare a cadrelor didactice şi cu planul de şcolarizare", a mai menţionat Luca. O altă nemulţumire a acestuia se referă la faptul că, prin Codul Andronescu, se stipulează organizarea de examene la nivel naţional pentru elevii care termină clasele a IV-a, respectiv a VIII-a, însă nu se precizează cum se va face admiterea la liceu. "Ambiguităţile ar putea fi eliminate prin precizarea că fiecare unitate de învăţământ îşi organizează examenul de admitere cum vrea", consideră inspectorul şcolar general.
De asemenea, acesta s-a arătat nemulţumit şi de prevederea conform căreia se instituie învăţământul obligatoriu de 13 clase, fără să se vorbească de şcolile de meserii. "Problema care se pune este dacă vom reuşi să-i ţinem pe elevi în şcoală până la 18 ani. Era bine gândit sistemul de învăţământ obligatoriu de 10 clase, pentru că, după 16 ani, se pot angaja", susţine Dorel Luca, estimând că, în aceste condiţii, vor fi înregistrate cereri mai mari pentru cursurile fără frecvenţă şi pentru cele cu frecvenţă redusă. În ceea ce priveşte instituţiile de învăţământ, ispectorul general critică faptul că nu se face nicio referire la existenţa instituţiilor create în parteneriat public-privat. "Există firme care vor să construiască grădiniţe sau şcoli, să asigure masa şi transportul, fără să se implice în selecţionarea personalului. Dacă aceste firme îşi angajează personalul, părinţii vor trebui să plătească taxe mai mari pentru copiii lor, dar dacă noi am avea calea legală de a angaja personalul, toate aceste probleme se rezolvă", a mai menţionat Luca. Acesta a mai adăugat că ar trebui să se treacă peste orgolii şi să se ia din toate legile propuse ceea ce este mai bun pentru a se realiza o Lege bună. "Când facem o astfel de lege e bine să nu ne grăbim foarte tare sau ar fi trebuit să începem dezbaterea pe Codul educaţiei încă din luna mai", a precizat inspectorul şcolar general.
În ceea ce priveşte ordinul ministrului Educaţiei de reducere a numărului de norme în judeţul Bihor, Dorel Luca dă asigurări că niciun profesor nu va fi disponibilizat. "În Bihor, ni s-a cerut să scădem numărul de norme de la 10.557 la 9.976. Nu avem cum. În Bihor, populaţia şcolară este relativ stabilă, fiind în jur de 98.000 de copii", a precizat Luca. Acesta susţine că se înregistrează o scădere a numărului elevilor doar în localităţile din mediul rural din jurul oraşelor, părinţii preferând să-şi ducă copiii la şcolile din oraş. "Dacă bugetele şcolilor se vor stabili în funcţie de cifra de şcolarizare, de la sine aceste şcoli se vor desfiinţa şi vom ajunge la consorţii şcolare. Se va ajunge la acest lucru în mod natural", a declarat inspectorul şcolar general. Pe de altă parte, acesta a menţionat faptul că nu pot fi făcute comasări fără aprobarea comunităţilor locale. "Toţi vor să aibă şcoală în localitatea lor", susţine Luca. De asemenea, nu pot fi comasate şcolile unde nu există infrastructură de transport: ex. Bucuroaia, Dumbrăviţa de Codru. "Vom fi obligaţi să cerem şcolilor să nu aloce mai mult de o disciplină opţională. Însă nu va fi disponibilizat nimeni. Şedinţele publice de repartizare a profesorilor se fac pe ore, iar orele acestea trebuie să le predea cineva. Probabil însă că unii profesori nu vor mai avea normă întreagă", a mai menţionat Dorel Luca.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.