După cum am constatat în ultimii ani, participarea la diverse proiecte ”Erasmus+” este o constantă a activității celor de la Colegiul Tehnic ”Ioan Ciordaș” Beiuș. Periodic, la ”Ciordaș” au loc acțiuni de diseminare a rezultatelor derulării unor astfel de proiecte, mai ales că de trei ani școala deține și acreditarea VET.

Cel mai recent eveniment de acest gen s-a desfășurat joi, 12 iunie, proiectul Erasmus+ analizat având numărul 2024-1-RO01-KA121-VET-000196530. Cu o valoare de 97.266 de Euro și o perioadă de implementare de 15 luni, de la 1 iunie 2024 până pe 31 august 2025, proiectul are un grup țintă format din 37 de elevi ai școlii, aceștia beneficiind de stagii de pregătire în străinătate, partenerii de practică fiind din Portugalia și Grecia. Astfel, câte 14 elevi din clasa a X-a A (Tehnician în activități economice) și a XI-a B (Tehnician proiectant CAD) au participat la mobilități în Portugalia, la Lisabona, în timp ce 9 colegi de-ai lor din clasa a X-a E (calificarea Bucătar) s-au deplasat, cu același scop, la Paralia (Grecia).

La diseminarea de joi, 12 iunie, au participat, pe lângă elevii beneficiari ai mobilităților transnaționale, unii dintre părinții acestora, colegi din clasele vizate pentru viitoarele proiecte Erasmus+, conducerea unității de învățământ (Claudia-Florina Cighir, directoare și responsabilă de proiect, alături de Adrian-Ionuț Sabău, director adjunct și responsabil cu transferul rezultatelor învățării obținute în Europa), ceilalți membri ai echipei de gestiune a proiectului, profesorii însoțitori de pe parcursul stagiilor de practică în străinătate, precum și alte cadre didactice din școală.

După ce ing. Rodica Monenciu, responsabilă cu diseminarea și cu formarea profesională în domeniul mecanic, a descris rolul proiectelor Erasmus+ în formarea elevilor din liceele tehnologice, prof. ec. Claudia-Florina Cighir a evidențiat impactul măsurabil pe care proiectul nr. 2024-1-RO01-KA121-VET-000196530 l-a avut asupra elevilor din grupul țintă:

”Rezultatele proiectului sunt relevante și vizibile, 37 de elevi beneficiind direct de aceste mobilități, formându-se în condiții reale de lucru, devenind mai motivați, mai responsabili și mai dornici să-și continue studiile. A crescut și atractivitatea meseriilor studiate, iar absenteismul a înregistrat o scădere semnificativă.

Pe de altă parte, prin acest proiect am contribuit activ la combaterea excluziunii sociale, oferind elevilor din medii vulnerabile acces la un învățământ modern, practic și motivant, o adevărată rampă de lansare pentru viitorul lor profesional.

Nu în ultimul rând, elevii noștri și-au lărgit orizontul cultural, și-au dezvoltat abilitățile lingvistice și de comunicare, întorcându-se acasă cu un portofoliu personal îmbogățit, cu Europass Mobility, certificate de participare și, mai presus de toate, cu încredere în propriile forțe.

În fine, proiectul a adus un plus de valoare ofertei educaționale a colegiului nostru, contribuind semnificativ la creșterea prestigiului instituției la nivel local. Avem încredere că toate aceste realizări ne vor susține în atingerea obiectivului nostru privind cifrele de școlarizare pentru anul 2025-2026”.

Opiniile directoarei Claudia-Florina Cighir au fost confirmate de cei trei elevi care au vorbit asistenței despre experiențele trăite în timpul mobilităților desfășurate în străinătate:

”Mi-a plăcut foarte mult în Portugalia, deoarece am făcut practică la unul dintre cele mai importante hipermarketuri din Lisabona, am colaborat cu persoane de altă naționalitate, am exersat limba engleză și am beneficiat de vizite culturale”. (Mihaela Man, elevă din clasa a X-a A)

”Am desfășurat activități specifice stagiilor de practică la CENFIM din Lisabona, în atelierul mecanic și în laboratorul de CAD al instituției, învățând foarte multe lucruri legate de meseria în care mă pregătesc. Mi-am dezvoltat orizontul cultural prin vizite și interacțiunea cu elevi din alte țări”. (Daciana Pălcuț, clasa a XI-a B)

”La Hotelul Akty Musson din Paralia (Grecia), am dobândit cunoștințe, abilități și atitudini specifice calificării mele de bucătar, mi-am îmbunătățit competențele de comunicare în limba engleză, devenind mai încrezător în propriile forțe și învățând să-mi autoevaluez munca realizată”. (Narcis Dumșe, clasa a X-a E)