Control la Universitate - Evaluările profesorilor, luate la cernut
Pentru prima dată în istoria recentă a Universităţii din Oradea, fişele de evaluare a cadrelor didactice vor fi luate la control. Acestea se întocmesc pe baza unor grile de evaluare, iar rectorul Universităţii spune că a avut surpriza să constate că există cazuri de profesori care fie au obţinut un punctaj prea mic, fie unul exagerat de mare. Evaluarea are impact direct atât asupra ierarhizării celor 1.280 de cadre universitare, cât şi asupra nivelului lor de salarizare.
Anual, Universitatea evaluează cadrele didactice prin grile în care se menţionează informaţii privind activitatea didactică, de cercetare şi relaţia cu studenţii. Potrivit procedurii de evaluare, performanţa cadrelor didactice se stabileşte prin autoevaluare confirmată de şeful de catedră şi evaluarea din partea studenţilor. Indicatorii de performanţă sunt elaborarea de materiale didactice, cercetarea ştiinţifică, prestigiul profesional, activitatea cu studenţii şi în comunitatea academică.
Procedura nu prevede un punctaj maxim, ci doar unul minim (90), astfel că toţi profesorii care obţin între 90 şi 80 de puncte primesc recomandări de îmbunătăţire a activităţii, cei între 80 şi 60 primesc atenţionări, iar cei sub 60 sunt sancţionaţi.
La centralizarea grilelor de evaluare pentru anul universitar 2009-2010, rectorul Universităţii din Oradea, Cornel Antal, a constatat că există două situaţii extreme: profesori cu punctaj prea mic sau cu punctaj uriaş.
„Aproximativ 25 de cadre didactice au obţinut sub 60 de puncte, iar unele au zero, pentru că n-au depus fişa de evaluare. Despre unii am auzit că n-au vrut să o depună, deci oricum au încălcat procedura", a spus în conferinţa de presă de ieri rectorul Antal. Conform metodologiei, rectorul este cel care face propuneri de Comisiei de cercetare şi disciplină, în funcţie de verdict stabilindu-se sancţiuni care pot merge până la diminuarea salariului.
La celălalt pol se află cadrele universitare care au obţinut punctaj peste 1.000, deci mult peste media de 300-400. Într-o astfel de situaţie sunt aproximativ 200 de cadre, despre unele dintre ele şeful instituţiei spunând că ştie că au avut activitate, iar despre altele nu. Printre facultăţile unde sunt profesori cu punctaj peste 2.000 sunt cea de Muzică şi cea de Arte Vizuale, care au o procedură de acordare a punctajului diferită şi mai permisivă decât la restul facultăţilor, deci s-ar impune o corelare a metodologiilor.
Totodată, rectorul a spus că se vor verifica, prin sondaj, unele fişe de evaluare, pentru a verifica dacă declaraţiile sunt reale. „Dacă vom găsi cadre didactice care au completat eronat, vom acţiona ca atare, ţinând seama că s-a făcut un fals în declaraţii", a afirmat Antal.
Controlul se va derula pe întreaga perioadă a verii, când fişele vor fi centralizate şi analizate. Scopul final al evaluării îl constituie aplicarea unui nivel de salarizare în funcţie de performanţa profesională, având un efect direct în ierarhizarea cadrelor didactice. De asemenea, studenţii au un cuvânt de spus, inclusiv posibilitatea de a prezenta opinia lor despre cadrele care le predau, lucru prevăzut în grila de evaluare.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.