De ce merităm „100 de școli pictate”?
Primăvara aceasta, foarte capricioasă din punctul de vedere al vremii, ne-a dăruit ieri 19 și astăzi 20 aprilie 2023, două zile minunate, cu mult soare.
În lumina sa, parcă au prins viață și cele patru picturi mari, realizate miercuri și joi, pe pereții albi ai holului de la parterul Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1, din Tileagd, structură a Centrului Școlar de Educație Incluzivă „Orizont”, care a devenit a 51-a școală pictată. Înainte, zidurile erau parcă în așteptarea îmbrățișării culorilor, care să se contopească în desene. Artista Alina Ierugan, a fost cea care le-a materializat visul, amestecând personal dispersitul cu pigmentul. Profesoara Laura Petruț a fost cea care a luat legătura cu plasticiana, în luna decembrie, în urma admirării lucrărilor realizate de către aceasta la Școala Generală nr. 1 din aceeași localitate.
Proiectul „100 de școli pictate”, are ca scop folosirea artei murale pentru a crea spații de învățare mai plăcute și inspiraționale pentru elevi, prin oferirea câte unui set de cinci imagini, fiecărei instituții de învățământ, adaptate specificului local, care să le reflecte cultura și valorile, în mod gratuit. O caracteristică a artei Alinei Ierugan, este că ea ajunge și în școlile foarte îndepărtate de Oradea, acolo unde nu te-ai aștepta să o găsești. Efectele sunt: aducerea veseliei în rândul privitorilor; venirea elevilor la școală cu plăcere; starea de bine dată de culori și combinațiile acestora; regăsirea copiilor în tematicile desenelor; conștientizarea de către elevi a faptului că și ei pot realiza lucrări asemănătoare, datorită simplității modelelor; mesajele pozitive scurte ajung mai repede la suflet; iau la cunoștință în mod continuu despre profesiile pentru care pot opta după absolvirea școli. Aceste picturi murale nu sunt doar frumoase, ci și utile. Crearea unui mediu de învățare sigur și pozitiv poate ajuta la îmbunătățirea stării de spirit a elevilor și poate încuraja implicarea și angajamentul lor în procesul de instruire. Pe lângă transformarea școlilor în opere de artă, proiectul „100 de școli pictate” își propune să educe și să sensibilizeze comunitățile cu privire la problemele legate de conservarea mediului și să promoveze învățarea creativă ca mijloc de a le aborda. În unele cazuri, a fost folosit pentru a promova igiena și sănătatea prin crearea unor desene care învață copiii despre importanța spălatului pe mâini și a altor obiceiuri sănătoase
Pe măsură ce proiectul „100 de școli pictate” continuă să crească și să se dezvolte, acesta demonstrează puterea artei și a creativității de a inspira și a educa într-un mod inovator și neconvențional.
Alături de artistă, uneori participă și mămici voluntare, cărora pictura le permite accesul la propriile amintiri minunate din copilărie. Emoțiile de pe chipurile elevilor, constituie pentru ele „hrană sufletească” și recompensă. Este confirmarea faptului că arta îl transformă inclusiv pe creator.
Acest proiect, este continuarea unui altuia „Copilăria pe asfalt”, care a impresionat foarte multă lume.
La început, artistei i se părea foarte îndepărtată în timp ideea pictării a 100 de școli. Acum își dorește 1000.
Un alt proiect cu impact avut în vedere, este „Amprenta ta în lume”. Acesta este coordonat de Managerul General al Asociației Maxwell România, Florin Băcioiu. Elevii, prin completarea unora dintre desenele Alinei, își lasă amprentele în sens propriu în școală. Apar teme de reflecție pentru ei, cum ar fi: Ce exemplu sunt pentru ceilalți? Se discută și cu profesorii, despre nevoile acestora.
Certificatul obținut de către școală, se încheie cu îndemnul: „De aici începe lumea să devină un loc mai bun”.
Psiholog drd. Alin CREȚU
Comentarii
Nu există nici un comentariu.