Sâmbătă, Facultatea de Litere din cadrul Universităţii din Oradea a fost gazda unui dublu eveniment. Aproximativ 50 de persoane, printre care numeroşi profesori, studenţi, dar şi masteranzi au participat la susţinerea publică a două teze de doctorat. Prima, intitulată "Experienţa carcerală în proza de expresie germană din România secolului XX", a fost susţinută de Nicoleta Balaci, fost cadru didactic, actualmente şef al Direcţiei Afaceri Europene din cadrul Prefecturii judeţului Bihor, iar cea de-a doua, "Manierismul în literatura franceză şi română", a fost susţinută de dl Gheorghe Lazăr Erdeli, profesor de franceză, directorul Şcolii cu clasele I-VIII "Andrei Mureşanu" din Oradea.


Conducătorul ştiinţific al tezelor a fost dl prof. univ. dr. Paul Magheru, comisia fiind alcătuită din prof. univ. dr. Doina Sandu (Universitatea din Bucureşti), prof. univ. dr. Victor. I. Grecu (Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu), prof. univ. dr. Ioan Derşidan (Universitatea din Oradea) şi prof. univ. dr. Ion Simuţ (Universitatea din Oradea). În ce priveşte prima teză, aceasta constă într-o cercetare literară a prozei scriitorilor de limba germană din România, publicată atât în ţară (în special în Transilvania şi Banat), cât şi peste hotare de-a lungul secolului XX. "Aria de investigare se limitează la creaţiile literare în proză. În ansamblu, teza se concentrează asupra tragicei experienţe carcerale a scriitorilor germani în închisorile comuniste, precum şi pe transpunerea în proză a acestui eveniment absurd şi grotesc", a ţinut să precizeze d-na Nicoleta Balaci. A doua teză, "Manierismul în literatura franceză şi română", susţinută de Gheorghe Lazăr Erdeli, este rodul unei cercetări deductive asupra fenomenului manierist ce s-a manifestat în poezia Renaşterii franceze (sec. al XVI-lea). "Am ales ca temă de cercetare "Manifestări ale manierismului în literatura franceză şi română" deoarece am considerat oportună realizarea unui echilibru între bogăţia bibliografiei la nivel mondial referitor la această temă şi sărăcia aplicaţiilor practice, mai precis lucrul direct pe text, din care reiese, de fapt că manierismul nu este un curent literar, ci rămâne un fenomen de stil, primul care a cunoscut cu adevărat o dimensiune europeană", a conchis autorul.