În perioada 18 - 24 februarie 2018, o delegație formată din doi profesori (prof. înv. primar Alexandra Ciuciu, împreună cu prof. înv. primar Florica Dăgău) şi patru elevi din clasele a V-a  şi a VI-a (Casian Neagu, Daniel Ivan, Iris Lechinteanu şi Alessia Bodian) au reprezentat Liceul Ortodox Episcop „Roman Ciorogariu” în Italia, la Gravina, într-o nouă mobilitate transnaţională din cadrul proiectului Erasmus+ LED – Let’s enjoy dialoguing.

Gazdele noastre, coordonate de către doamna profesoară Sandra Potenza, ne-au primit cu multă căldură şi entuziasm, atât pe noi, cât şi pe celelalte trei delegații venite să participe la această întâlnire. Profesori şi elevi din România, Italia, Spania, Polonia şi Lituania s-au întrunit la Gravina, pentru a face un schimb intercultural şi de experiență, pe care, cu siguranță, nu îl vor uita niciodată.

Managerul de proiect, părintele director Radu Valer Rus, cât şi coordonatoarea proiectului, doamna profesor Ileana Bors, au susținut pregătirea delegației noastre, implicându-se temeinic în toate activitățile pregătite de către profesori şi elevi.

Programul pregătit de şcoala gazdă şi profesorii implicați în proiect a fost unul extrem de variat. Delegațiile participante la proiect au avut atât oportunitatea de a vedea locuri noi, cât şi de a împărtăşi experiențe şi opinii cu profesorii altor şcoli europene, în cadrul discuțiilor şi activităților susținute la şcoală.

Copiii implicați în proiect nu doar exersează limba engleză, ci intrând în contact cu alte culturi, tradiții şi obiceiuri îşi dau seama că nu sunt doar cetățenii țării din care provin, ci cetățenii întregii Europe. Miercuri după-amiază, fiecare delegație a prezentat obiceiuri, tradiții, mituri sau poveşti specifice fiecărei țări, mici scenete menite să ne aducă mai aproape de țările participante şi să ne deschidă uşile spre tradițiile fiecărui popor.

Vizitarea oraşului Bari, de pe malul Mării Adriatice, a fost o incursiune în cultura şi istoria Italiei. Am fost bucuroşi să găsim acolo, în basilica ce îi poartă numele, moaştele Sfântului Ierarh Nicolae, un sfânt care este venerat atât de către catolici, cât şi de către ortodocşi. Am întâlnit oameni care, deşi au confesiuni diferite, se roagă împreună în această basilică, depăşind barierele religioase sau culturale dintre ei. A fost parcă simbolul unei Europe unite nu doar politic, ci şi religios. Seara s-a terminat la Teatru Petruzzelli din Bari, unde am vizionat spectacolul „Trubadurul”, de Giusseppe Verdi. A fost o seară extraordinară, savurată atât de către profesori, cât şi de către elevii prezenți, impresionați nu numai de grandoare spectacolului, ci şi de arhitectura minunată a sălii de spectacol.

O altă incursiune în trecut a avut loc joi, 22 februarie 2018, când am vizitat orasul Matera, ales Capitală Culturală europeană pentru anul 2019. Acolo, am fost grupați în patru echipe, ce cuprindeau elevi şi profesori din fiecare țară, cu rol de detectivi. Am avut misiunea de a elucida o crimă înfăptuită în acel oraş cu sute de ani în urmă, mai precis în noaptea de 15 decembrie 1514, când Contele de Bari a fost ucis într-o ambuscadă. Echipele formate din profesori şi elevi au trebuit să treacă prin mai multe probe pentru a primi, de la figuri istorice ale acelor timpuri, indicii cu privire la cine ar fi putut înfăptui crima. Sub formă de joc, copiii au fost introduşi în istoria oraşului sculptat în piatră.

Adunând indiciile, „detectivii” nu au descoperit doar criminalul, ci mai ales frumusețea oraşului ce dăinuie încă din antichitate, fiecare piatră a acelui loc fiind încărcată de istorie. La finalul jocului, echipele au fost premiate şi felicitate.

Elevii au avut oportunitatea de a participa la ore, alături de prietenii şi gazdele lor, italienii, astfel intrând în contact cu un alt mod predare-învăţare şi putând compara cele două sisteme de învățământ, observând asemănările şi deosebirile lor. Spre fericirea noastră, am descoperit, în urma vizitei la Şcoala Primară „Don E Montemurro” Gravina, un sistem de predare similar cu cel Step by Step, numit School without bags, un sistem Montessori implementat de 3 ani în această şcoală şi foarte asemănător cu modul de predare Step by Step.

Ziua de vineri a debutat cu o activitate de arte, elevii oaspeți şi elevii gazde au lucrat împreună pentru a realiza un breloc, apoi au decorat nişte carnețele cu imagini pentru a arăta ce loc le-a plăcut cel mai mult dintre cele vizitate, iar activitatea s-a încheiat cu realizarea, în echipă, a unor postere ce evidențiau obiectivele turistice vizitate.

Elevii au folosit carnețelele decorate pentru a nota impresii din această săptămână. Au scris mesaje pentru noii lor prieteni, au făcut schimb de adrese de e-mail, de numere de telefoane. Activitățile de la şcoală s-au încheiat cu completarea fişelor de evaluare.

Seara de vineri, finalul acestei mobilități, a fost încărcată de voie bună, emoție, dar şi de regrete că totul a ajuns la final. Acest proiect a oferit profesorilor şi elevilor momente de neuitat şi oportunitatea de a intra în contact cu o altă cultură, mod de viață şi program şcolar.

Credem cu tărie că această săptămână poate fi începutul unei frumoase prietenii pentru mulți dintre cei care au participat la acest proiect.

Prof. Alexandra CIUCIU