Anul pregătitor din grădiniţă capătă o nouă semnificaţie, el fiind considerat ca o perioadă în care copilul este familiarizat cu cerinţele de tip şcolar, fără a fi deocamdată integrat în mediul şcolar. Datorită importanţei pe care o dobândeşte în ansamblul acţiunilor de integrare a copilului în instituţia şcolară, anul pregătitor se doreşte a căpăta un caracter obligatoriu. Se recunoaşte în acest fel, o dată în plus, rolul ce revine învăţământului preşcolar în ansamblul pregătirii generale a copilului pentru şcoală şi pentru viaţă.

Observând comportamentul copiilor atunci când ei sunt organizaţi în grupuri mici, educatoarea poate constata - pe de o parte - dificultăţile unora dintre copii de a se integra în colectivitate şi - pe de altă parte - poate identifica rolurile pe care ei şi le asumă, de unde poate desprinde alte câteva particularităţi esenţiale ale personalităţii lor. În funcţie de aceste constatări, educatoarea va şti cum să-şi orienteze intervenţia educativă, adoptând-o în raport cu trebuinţele fiecăruia, dar şi pentru dezvoltarea sentimentelor favorabile apartenenţei la grup. Grădiniţa contribuie la procesul construirii personalităţii copilului într-una dintre etapele de vârstă cele mai maleabile şi vulnerabile. Pe lângă climatul favorabil pe care îl poate oferi dezvoltării, ea mai adaugă siguranţa, securitatea manifestărilor libere ale copilului, care se poate juca şi poate lucra sub supravegherea unui adult competent în probleme educative. Pe de altă parte, programele de instruire pe care le propune sunt lejere, structurate pe natura dinamică a copilului preşcolar, căruia i se prezintă cunoştinţele accesibile despre mediu, despre lume, despre sine şi despre ceilalţi. Caracterul neacademic al acestor cunoştinţe şi absenţa unor examinări riguroase permit intergarea treptată a copilului în sarcinile de instruire specifice şcolii.
Raţiunea frecventării grupei mari pregătitoare este de a asigura dezvoltarea copilului sub aspect cognitiv şi al limbajului, dezvoltarea psiho-motorie şi fizică şi formarea unor abilităţi artistico-estetice, socio-afective. Aceste compartimente structurează, de fapt, direcţiile de dezvoltare a personalităţii copilului, care pe parcursul şcolarizării dobândeşte o altă devenire.
Anul pregătitor pentru şcoală are la bază o strategie şi un conţinut care nu copiază modelele şcolare. Strategiile adoptate promovează un alt sistem decât cel de până acum şi anume o educaţie individualizată cu accentuate valenţe formative, în funcţie de ritmul propriu de dezvoltare al fiecărui copil, de cerinţele, capacităţile şi nevoile sale. Grupa mare pregătitoare ajută copilul să atingă un nivel satisfăcător de maturitate intelectuală şi socială, dobândirea unor competenţe care îi permit integrarea cu uşurinţă în clasa I. Grădiniţa îl ajută pe copil să pătrundă în şcoală dornic să cunoască învăţătorul, optimist, încrezător în ceea ce îi poate oferi mediul şcolar.