Școala Internațională din Oradea a derulat joi, 17 februarie, a doua ediție a târgului de știință „firSTep”. La târg au participat cinci elevi cu vârstele între 7 și 10 ani, fiecare prezentând câte un proiect la care a lucrat împreună cu Saadet Dündar și părinții lor.

Ideile lor de proiecte au fost despre cum poți face o rachetă să urce pe o sfoară utilizând forța de frecare, cum poți măsura oxigenul din aerul pe care îl respirăm, cum poți construi o mașină care se deplasează pe baza aerului, cum poți crea un vulcan din materiale pe care le găsești acasă și cum poți uda plantele folosind energia solară.

Toate cele cinci proiecte au reprezentat, de fapt, un proiect de cercetare în miniatură pentru că elevii au urmărit o structură bazată pe: abstract, ipoteză, procedură, rezultate și concluzii. Aceștia au învățat cum să formuleze o ipoteză, să adune date, să stabilească necesarul de materiale și să definească pașii necesari pentru a ajunge la rezultatele dorite.

Proiectele celor cinci elevi au fost evaluate de Felicia Ianța, inspector şcolar pentru învăţământ primar, limba română din cadrul Inspectoratuului Școlar Județean Bihor, conf. univ. dr. Karla Melinda Barth, decan al Facultății de Științe Socio-Umane, din cadrul Universității Oradea și Ramona Maria Vesa, director al Centrului Școlar de Educație Incluzivă Cristal.

Elevii școlii au spus că participarea la acest târg de știință i-a ajutat să învețe lucruri noi, să conștientizeze că prin ideile lor pot schimba lumea și că s-au distrat în timp ce au muncit la proiecte.

Felicia Ianța a remarcat că un astfel de eveniment încurajează exprimarea individualității elevilor, promovează valorile și munca ce stă în spatele obținerii unui rezultat. A realiza astfel de experimente cu rezultate palpabile reprezintă un mod de învățare de tipul „learning by doing”, cu impact asupra formării caracterului elevilor. Iar, în societatea actuală, rolul școlii devine unul cu atât mai important cu cât suntem compleșiți de informație și este din ce în ce mai dificil să distingem binele de rău, adevărul de fake news. De asemenea, Felicia Ianța a subliniat că astfel de evenimente îi ajută pe elevi să-și dezvolte gândirea critică, creativitatea și abilitățile de cercetare, fiind impresionată și de abilitățile de vorbit în public ale elevilor, mai ales că s-au exprimat liber în limba engleză.