Sediul Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor a găzduit recent seminarul "Educaţie şi excluziune socială". Evenimentul a fost organizat de Catedra de Sociologie-Asistenţă socială -Centrul de Studiu al transformărilor sociale, din cadrul Universităţii din Oradea, şi Casa Corpului Didactic a judeţului Bihor.

Seminarul a abordat tema educaţiei ca instrument de incluziune şcolară şi implicit socială, prin prisma unui studiu care a urmărit cauzele şi manifestarea excluziunii sociale. Principalele cauze ale excluziunii şcolare şi sociale ar fi, conform studiului, sărăcia, lipsa de educaţie a părinţilor şi rata mare a abandonului şcolar. "Am considerat că rezultatele acestui studiu trebuie să fie cunoscute de cadrele didactice din judeţul nostru şi să încercăm împreună să prevenim acest fenomen", ne-a declarat Virginia Tiurbe. Aceasta ne-a mai informat că toate cadrele didactice prezente la seminar vor trebui să disemineze informaţiile acumulate în rândul colegilor şi părinţilor elevilor şcolii unde activează. Scopul declarat al seminarului este de a identifica soluţii la nivelul instituţiilor de învăţământ pentru a preveni abandonul şi excluziunea şcolară. "Şcoala este un resort fundamental prin care se produce incluziunea sau excluziunea socială. Fiecare cadru didactic trebuie să fie atent în activitatea sa la modul în care deciziile sale pedagogice pot afecta destinele copiilor din şcoală", ne-a declarat conf. univ. dr. Adrian Hatos, organizator al evenimentului. Acesta a mai subliniat şi faptul că miza socială a şcolii nu se reduce la temele curriculare şi că şcoala ca instituţie influenţează oamenii care o urmează din mult mai multe aspecte. Adrian Hatos susţine că, în Bihor, categoriile care suferă cel mai mult de pe urma excluziunii sociale sunt romii, copiii cu dizabilităţi şi tinerii din mediul rural, în special cei din localităţile izolate.