În cadrul proiectului "Educaţie pentru Europa - o educaţie competitivă pentru o societate competitivă", Societatea Academică din România a întocmit un raport asupra situaţiei din învăţământul românesc. În raport, sistemul educaţional este criticat pentru modul în care se realizează reforma şi pentru reminiscenţele comuniste ale învăţământului. Raportul întocmit de Societatea Academică a fost produsul unui proiect finanţat de Ambasada Marii Britanii şi mai conţine, pe lângă analiza sistemului, şi o serie de recomandări. Raportul se vrea un semnal pentru identificarea unei politici realiste în domeniul educaţional şi critică adoptarea orbească a recomandărilor Uniunii Europene, care pot să se lovească de realitatea românească. De asemenea, critică lipsa de încurajare pentru inovaţie şi iniţiativă în cadrul instituţiilor de învăţământ. "România a moştenit de la regimul comunist un sistem cu standarde înalte (examene de admitere exigente la cele mai râvnite licee şi universităţi), o participare masivă (deşi în scădere) şi o presiune considerabilă asupra ştiinţei şi tehnologiei", se arată în raport. Conform viziunii reprezentanţilor Societăţii Academice, un sistem educaţional bun ar oferi studentului mediu, nu celui excepţional, un echipament mult mai bun pentru a deveni un muncitor inovator, un funcţionar competent, un individ organizat şi un bun cetăţean. Se consideră că revizuirea comisiilor şi a juriilor instituţiilor de asigurare şi monitorizare a calităţii învăţământului (CNATDCU, ARACIS, ARACIP, ANCS şi CNCSIS) este un lucru absolut necesar, pentru a asigura calitatea necesară evaluatorilor. În opinia membrilor Societăţii Academic, e evaluatorii ar trebui să fie suspuşi unui test de calitate. De asemenea, unităţile de învăţământ public şi privat trebuie încurajate, inclusiv stimulate financiar, să dezvolte programe de formare continuă, se mai arată în raport.