La sfârşitul anului şcolar 2009-2010, starea învăţământului bihorean a fost declarată mulţumitoare. Are şi capitole tari, dar şi foarte multe lucruri de pus la punct. În mod cert, va rămâne anul cel mai negru din cariera didactică a tuturor dascălilor, din cauza tăierilor salariale din vară şi a sistării majorităţii investiţiilor în modernizarea unităţilor şcolare. Sub semnul crizei eonomice nu au stat însă rezultatele obţinute de elevi la concursurile şi olimpiadele internaţionale, semn că, totuşi, dascăli şi elevi, deopotrivă, şi-au făcut datoria.

Puncte tari şi slabe

În analiza stării învăţământului bihorean pe anul şcolar încheiat, Inspectoratul Şcolar al judeţului Bihor identifică puncte tari, dar şi slabe. La primul capitol se aminteşte despre existenţa multor unităţi reprezentative graţie resurselor umane şi materiale deosebite; rezultatele bune obţinute de elevi la examenele naţionale şi la olimpiadele şcolare; derularea multor proiecte şi programe, precum şi dezvoltarea unor relaţii de parteneriat cu şcoli din afara ţării. De asemenea, se remarcă o îmbunătăţire a imaginii instituţiilor de învăţământ în comunităţile locale, dar şi adaptarea la necesităţile comunităţii prin restructurarea profilurilor şi a specializărilor. Abandonul şcolar este în scădere, iar reţeaua de informatizare în şcoli este în extindere. La capitolul puncte slabe, şi acestea sunt multe şi importante. Astfel, au fost identificate dezacorduri între consiliile locale şi conducerile şcolilor, precum şi o insuficienţă a resurselor financiare. Unele şcoli sunt conduse prost, iar baza didactico-materială este necorespunzătoare sau necorespunzător utilizată. Nu în ultimul rând, în unele şcoli nu se face carte, dovadă - rezultatele slabe ale elevilor.

Elevi şi preşcolari

În învăţământul preşcolar în Bihor au fost înscrişi 20.061 de copii repartizaţi în 978 de grupe, iar în învăţământul primar - 25.311 de elevi în 1.525 de clase. În ciclul gimnazial au fost 26.030 de elevi în 1.361 de clase, iar în cel liceal - 26.070 de elevi în 959 de clase. În anii de completare au fost 1.475, în şcoli de arte şi meserii -  1.554, la postliceal - 367, iar în Centrele şcolare speciale - 1.432 de elevi. Totalul copiilor preşcolari din Bihor a fost de 20.061, din care au frecventat grădiniţe cu program normal 12.382 de copii, iar în cele cu program prelungit au fost înscrişi 7.679 de copii. Raportul mediu număr elevi/ număr cadre didactice este de 13,835. Se înregistrează valori mici mai ales la nivel gimnazial din cauza numărului mic de elevi pe clasă în zone izolate sau în clasele pentru minorităţi, precum şi la nivelul şcolilor de arte şi meserii în anii terminali. Elevii bihoreni au obţinut în anul şcolar 2009-2010 la concursurile şi olimpiadele şcolare 109 premii şi menţiuni.

Mai mulţi calificaţi, dar şi mai multe demisii

În învăţământul bihorean au activat peste 10.200 de persoane, din care 7.713 personal didactic, 694 personal didactic auxiliar, 1.812 personal nedidactic. A scăzut numărul cadrelor didactice necalificate (96 - 1,24%), reducându-se cu prioritate în mediul urban şi se semnalează o creştere a numărului cadrelor didactice calificate (7.617 - 98,57%) şi în curs de calificare (14 - 0,19%). Trendul este asemănător şi în mediul rural. Dintre cadrele didactice de la catedră titulari sunt 5.941 (77,02%), iar suplinitori  - 1.772 (22,98%). Faţă de anul şcolar 2008-2009, s-a înregistrat o creştere a numărului de norme de plată cu ora/cumul, din cauza numărului mare de demisii înregistrate pe parcursul anului şcolar. Astfel dintr-un total de 7.713,95 de norme didactice, 89,54 au reprezentat cumul, iar plata cu ora - 375,13 norme. Disciplinele sau domeniile deficitare în acoperirea cu personal didactic calificat au fost cu precădere în zonele greu accesibile (educatori şi învăţători). Apoi, disciplinele tehnice (informatică) şi economice au dus lipsă de cadre calificate. În cadrul activităţilor cuprinse în calendarul de mişcare a personalului didactic aprobat de Ministerul Educaţiei pentru anul şcolar 2009/2010 s-au emis decizii pentru completări de catedră (41),  pretransferări (310), transfer prin restrângere de activitate (72), detaşări în interesul învăţământului (142), detaşări în interesul învăţământului pentru nesoluţionarea restrângerii de activitate (6).