Un studiu realizat de „Salvați Copiii” România demonstrează faptul că peste un sfert dintre copii nu au acces la educația online. La fel de grav este faptul că 28% dintre copii și 43% dintre cadrele didactice nu dețin parțial sau total resursele materiale necesare învățământului online.

Toate acestea survin în contextul în care elevii de la jumătate dintre școlile din România paticipă la cursuri prin rotație.

Studiul a fost realizat de „Salvați Copiii” România, alături de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar. Specialiștii au dorit să avertizeze asupra consecințelor dramatice și pe termen lung ale îngrădirii accesului la educație pentru copiii vulnerabili.

„Criza socială îi afectează mult mai grav pe cei vulnerabili, iar pentru copii îngrădirea accesului la educație are consecințe greu, dacă nu imposibil, de corectat ulterior. Neparticiparea școlară nu e o opțiune în nicio societate, din contră, educația trebuie protejată în acest context atât de dificil”, a avertizat Gabriela Alexandrescu, președintele executiv al „Salvați Copiii” România.

Datele provizorii extrase din statisticile INS arată că, la începutul acestui an calendaristic, peste 275.000 de copii cu vârsta învățământului obligatoriu (7-17 ani) nu mergeau la școală. De asemenea, 28% dintre copii și 43% dintre cadrele didactice nu dețin toate resursele materiale necesare învățământului online.

Deficitul pentru educația online este cu 10% mai ridicat în mediul rural decât în mediul urban și cu peste 10% mai mare în cazul învățământului primar și preșcolar decât în al celui liceal, arată datele anchetelor sociologice realizate de „Salvați Copiii” România.

„Rezultatele acestei analize sunt cu adevărat alarmante: aproape 30% dintre copii și părinții cu copii în școală declară că nu dețin resursele materiale necesare învățământului online. În ultimele luni, sute de mii de copii au fost lăsați în urmă de către sistemul educațional din România. Putem trata acest eșec ca pe o lecție din care să extragem două concluzii principale: în primul rând, măsurile sociale, precum asigurarea accesului la internet pentru elevi și acordarea corespunzătoare a burselor școlare sunt indispensabile în acest context, iar în al doilea rând, este esențial să înțelegem cu toții faptul că școala nu va mai arăta niciodată ca înainte. Avem o oportunitate uriașă de a evolua, de a face lucrurile mai bine. Ține de fiecare dintre noi să profităm de această oportunitate”, a afirmat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

La nivel național au fost cuprinse în studiu 915 unități școlare din învățământul preuniversitar, din 40 de județe.

 

Jumătate din școli, în scenariul doi

Elevii de la jumătate dintre școlile din România paticipă la cursuri prin rotație, unitățile școlare fiind incluse în scenariul doi, hibrid. Cei mai mulți elevi români vin la școală în fiecare zi, dar sunt și numeroase unități școlare în care cursurile sunt doar online.

Potrivit cifrelor prezentate luni de Ministerul Educației și Cercetării, la nivel național sunt 10.790 de unități de învățământ în care preșcolarii și elevii vin zilnic la cursuri. Alte 5.607 de unități de învățământ se află în Scenariul 2 care presupune participarea prin rotație, la o săptămână sau două, la cursurile față în față și la cursurile online. În final, există și 1.259 de unități de învățământ în Scenariul 3 care implică participarea tuturor preșcolarilor și elevilor doar la activități online. Nu toate școlile în care nu se fac cursuri față în față sunt afectate de epidemia de Covid 19.

„Menționăm că dintre cele 1.259 de unități aflate în această situație, 313 de unități de învățământ figurează în acest scenariu din cauza cazurilor de Covid-19 înregistrate, iar 946 unități de învățământ figurează în acest scenariu ca urmare a ratei de incidență a cazurilor din localitatea în care funcționează ori a infrastructurii școlare/școli în care se execută diverse lucrări de reabilitare”, a anunțat Ministerul Educației și Cercetării.