Liceenii orădeni au interese vocaționale îndreptate spre zonele sociale și profesii independente, conform unui studiu realizat de Samsung. Ei aleg în proporție covârșitoare profesia de avocat ca perspectivă de carieră, dar și alte posibile activități care implică interacțiunea cu ceilalți (actor, profesor sau manager).

Primele trei meserii preferate ale acestora sunt cele de avocat (18,8%), farmacist (10,3%) și actor (10%). Dintr-o perspectivă locală, o parte dintre ei (6%) iau în calcul opțiunea de a deveni ofițeri de frontieră.  Peste o treime (35,4%) din tinerii care au participat la aceste teste, la nivel național, sunt interesați de zona antreprenorială (profesii care implică un grad ridicat de inițiativă personală cum sunt cele de avocat sau manager) și sunt atrași de ideea de a lucra pentru sine. Totodată, testele au relevat că tinerii cu interese antreprenoriale au și interese culturale mai ridicate decât ceilalți și sunt mai deschiși spre noutăți și mai interesați de obținerea de noi cunoștințe și deprinderi. În plus, aceștia au înregistrat scoruri IQ peste medie și au cele mai ridicate abilități în zona numerică, de lucru cu cifrele, fapt care îi recomandă pentru activități din domeniul IT și digital (programare, inginerie, IT, etc.).

„Rezultatele studiului sunt pe cât de interesante, pe atât de încurajante. Pe de-o parte, știm deja că ne confruntăm cu un deficit de specialiști în domeniul IT, nu doar în România, ci la nivel european și chiar global, iar pe de alta știm că tinerii absolvenți de studii de specialitate întâmpină dificultăți în găsirea unor locuri de muncă stabile și potrivite pentru ei. Iată că studiul ne confirmă: tineri români au abilitățile și interesul necesare pentru meseriile din domeniul IT. Nu rămâne decât să facem tot posibilul pentru a-i îndruma spre aceste profesii", a declarat Sabina Știrb de la firma care s-a ocupat de studiu.

Mai degrabă competențe decât ceea ce se potrivește

Studiul mai dezvăluie și faptul că tinerii evită să iasă din zona lor de confort și își construiesc interesele vocaționale mai mult în zonele în care se simt competenți și cred că pot avea succes, și mai puțin în zonele în care se potrivesc din punct de vedere al personalității. Abilitățile sunt cele care arată dacă tinerii au inteligența și aptitudinile necesare rezolvării unor sarcini cu diverse grade de dificultate (spre exemplu, nu oricine ar putea fi programator sau contabil, așa cum nu oricine ar putea fi dramaturg, indiferent cât de mult i-ar plăcea), iar personalitatea este cea care ilustrează abordarea preferată pentru a rezolva sarcinile (spre exemplu, dacă sunt introverți sau extraverți - unui extrovert i-ar fi foarte dificil să reziste în profesia de astronaut din cauza perioadelor lungi de singurătate, chiar dacă ar avea inteligența solicitată de acest job). La nivelul intereselor vocaționale și la cel al abilităților există multe aspecte comune: carierele spre care tinerii plănuiesc să se îndrepte și cele pentru care sunt cei mai compentenți sunt aceleași. Lucrurile stau însă diferit atunci când vine vorba de personalitatea lor. Deși au ca trăsături în personalitățile lor construirea relațiilor de prietenie și sunt firi ce caută armonia în jurul lor, majoritatea plănuiesc să se îndrepte spre cariere ce presupun un grad ridicat de independență și amicalitate redusă. Ei caută mai degrabă profesii ce corespund unui tipar pe care îl cunosc foarte bine, fără a ține cont de lucrurile care le aduc cea mai mare satisfacție personală.  Cu toate că au o gamă largă de meserii pe care și le pot alege, cei mai mulți dintre elevi își aleg aceleași zece profesii, semn că nivelul de informare despre posibilitățile de pe piața de muncă din România este destul de redus.

În vest - avocați, în est - programatori

Analiza pe segmente de vârstă arată că elevii din anii terminali de liceu sunt mult mai pragmatici decât colegii lor mai mici. Cei mai mulți elevi cu vârste cuprinse între 14 și 16 ani își doresc să devină avocați (16,8%), programatori (14%), actori (11,6%), ingineri informaticieni (10,4%) sau business manageri (8,7%), pe când cei din clasele a XI-a și a XII-a au preferințe ușor diferite. Alegerile au rămas același, însă în altă ordine. Astfel, cei mai mulți elevi cu vârsta de 17 și 19 ani ar vrea să devină programatori (14,6%), ingineri informaticieni (11%), avocați (10,7%), business manageri (9,7%) și actori (8,5%). O diferență relevantă a fost observată la analiza pe regiuni. Cei mai mulți elevi din zona de vest (Transilvania, Crișana, Banat) preferă meseria de avocat (15,3%), pe când cei mai mulți din est (Moldova) își doresc să devină programatori (15,6%).  Studiul a fost realizat în perioadele 22 aprilie - 16 mai și 6 - 27 octombrie în timpul caravanei Samsung Trends of Tomorrow, în care aproape 8.000 de elevi din 10 orașe au completat testele „Self Directed Search-Holland", „Intelligenz-Struktur-Test 2000R" și „Big FiveQuestionnaire", în urma cărora le-au fost stabilite interesele vocaționale, competențele și elementele de personalitate. Obiectivul caravanei a fost de a inspira, educa și familiariza liceenii cu abilitățile digitale și tendițele de pe piața muncii, în contextul în care studiile arată că un număr tot mai mare de tineri lucrează în alt domeniu decât cel pentru care s-au pregătit, iar 95% dintre joburi vor necesita competențe digitale până în 2015, potrivit unui studiu al Comisiei Europene).