Prima linie de tramvai construită pe un traseu nou creat în România, după 1990, a fost finalizată, de miercuri 15 decembrie, urmând să circule tramvaiele 5 şi 7 pe rutele Nufărul-Calea Aradului-Olosig, una pe la Gară, cealaltă prin Decebal, la intervale de 10 minute. Investiţia, realizată din fonduri europene, a costat peste 11 miloane euro.

 

Prezentarea noii căi de rulare a fost făcută ieri de primarul Florin Birta, viceprimarul Marcel Dragoş, şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, Marius Moş, şi directorul OTL, Adrian Revnic.

„Această extindere a liniei de tramvai este o premieră pentru România după 1990. Au fost lucrări de montare a liniei de tramvai, a firului de contact, a stâlpilor și tot ce a fost nevoie pentru ca linia de tramvai să poată fi dată, de mâine (azi – n.r.), în folosință. În următoarele zile mai rămân de montat panourile de informare pentru cetățeni, cu minutele în care ajung tramvaiele în stații și o porțiune din strada Atelierelor care încă nu a putut fi înierbată din cauza vremii. În cel mai scurt timp, toate lucrările vor fi finalizate. Acest proiect este unul benefic pentru locuitorii municipiului Oradea, având în vedere obiectivele noastre de modernizare continuă a parcului OTL, atât auto, cât și de tramvaie. Cu siguranță va asigura o legătură mult mai bună între cartierele orașului nostru”, a declarat primarul Florin Birta.

Circulaţia pe noua linie de rulare se va face începând de miercuri, 15 decembrie, când OTL introduce două noi linii de tramvai – 5 şi 7, care vor face legătura între cartierul Nufărul şi Cartierul Rogerius. Linia 5 va urma traseul Nufărul-Salca-Universitate-Calea Aradului-Primăriei-Piața Unirii-Parcul 1 Decembrie-Magheru-Republicii-Gara Centrală-Olosig-Piața Decebal-Calea Aradului-Universitate-Salca-Nufărul, în timp ce traseul Liniei 7 este următorul: Nufărul-Salca-Universitate-Calea Aradului-Piața Decebal-Olosig-Gara Centrală-Republicii-Magheru-Parcul 1 Decembrie-Piața Unirii-Primăriei-Calea Aradului-Universitate-Salca-Nufărul.

Stațiile de tramvai vor fi situate pe Calea Aradului, în zona centrului comercial Auchan, lângă noua Sală Polivalentă, aproape de Universitatea din Oradea, în zona blocurilor din str. Ceyrat, lângă depoul OTL (str. Atelierelor), precum și pe str. Salca.

„Vom începe să circulăm pe liniile 5 și 7 la interval de 10 minute. O să vedem gradul de încărcare al acestora și în funcție de acest lucru o să luăm decizii, astfel încât traficul să se desfășoare în bune condiții și călătorii să fie mulțumiți  de serviciile pe care le oferim”, a precizat Adrian Revnic, directorul OTL. Acesta a adăugat că după finalizarea lucrărilor la pasajele din zona Pieţii Cetate şi din Centrul Civic vor fi introduse şi alte linii de tramvai.

În ceea ce priveşte noua cale de rulare pentru tramvaie, aceasta are o lungime de 3,8 kilometri și este înierbată pe o suprafață de 2,3 km. Lucrările, realizate de asocierea de firme Mari-Vila, Abed Nego și Aquacons, au presupus montarea liniei de tramvai, a firului de contact, a stâlpilor care susțin firul de contact, realizarea înierbării, a sistemului de irigații a gazonului, instalații de semaforizare și adăposturi în stațiile de tramvai. Totodată, au fost instalate cele două stații de redresare situate în Calea Aradului, precum și în Depoul OTL, care asigură alimentarea cu energie electrică a tramvaielor. Valoarea lucrărilor este de 11,6 milioane euro fără TVA, finanţarea fiind asigurată prin Programul Operaţional Regional 2014-2020. Finanţarea nerambursabilă este de 98%, iar contribuția proprie a Primăriei Oradea este de 2%.

„Ne-am obișnuit să intrăm în zone în care nu neapărat au fost făcute demersuri înainte, de aceea și extinderea liniei de tramvai se încadrează în acest tipar. Am învățat multe de-a lungul acestui proiect care a fost unul dificil, dar de a cărui inaugurare ne bucurăm cu toții astăzi”, a menţionat Marius Moș, directorul DMPFI.