Drumul Apusenilor, cel mai spectaculos drum din județul Bihor, care porneşte din Beiuş şi contină prin Budureasa, Stâna de Vale, Coada Lacului şi apoi şi Remeţi până la limita dintre județele Bihor și Cluj (Valea Drăganului), a fost finalizat, lucrările fiind recepţionate.  

Investiţia a fost prezentată în teren de vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor Mircea Mălan, alături de care s-au aflat Cornel Popa şi Pasztor Sandor, foşti preşedinţi ai CJ, în mandatele cărora a fost iniţiat proiectul şi au fost demarate lucrările. De asemenea, au fost prezenţi primarii unităților administrativ-teritoriale pe raza cărora trece traseul (Beiuș, Drăgănești, Budureasa, Curățele și Bulz) și consilierii județeni Mihai Toderici şi Florin Oros, membri în comisia de urbanism a CJ Bihor.  

„Drumul Apusenilor, cel mai spectaculos drum din judeţul Bihor, este finalizat. Este rezultatul unui proiect început în urmă cu mai mulţi ani, proiect care a fost depus în cadrul programului Operaţional regional 2014-2020, iar acum lucrările s-au finalizat. Lungimea drumului este de 56 km. Porneşte din Beiuş, trece prin comunele Drăgăneşti şi Budureasa, ajunge la Stâna de Vale, până la Coada Lacului şi, de asemenea, de la Remeţi până la limita cu judeţul Cluj. Valoarea totală a proiectului este de 182 milioane lei şi a fost executat în două contracte separate de către o asociere care a avut ca lider compania locală Drumuri Orăşeneşti. Este un proiect foarte important pentru județul nostru din mai multe puncte de vedere. Acest drum face legătura între două zone turistice importante ale judeţului nostru, Valea Crișului Repede și Depresiunea Beiușului. De asemenea, pune în valoare câteva obiective turistice importante, de la Izvorul Minunilor și stațiunea Stâna de Vale, la cascadele minunate de pe marginea acestui drum, cum sunt Cascada Vălul Miresei, Cascada Iadolina, dar și Barajul Leșu. Sperăm noi că după ce Barajul Leşu va fi umplut cu apă, potenţialul zonei va fi extraordinar. De asemenea, mulți dintre cei care vin aici cu siguranță vor investi în această zonă turistică importantă a județului nostru”, a precizat Mircea Mălan, vicepreședintele CJ Bihor, care le-a mulţumit tuturor celor implicaţi în realizarea Drumului Apusenilor.

„A fost un proiect dificil de realizat, pentru că s-au construit aici patru noi poduri, a fost nevoie de derocarea unor suprafețe întinse, de lucrări masive de consolidare pentru a asigura o infrastructură corespunzătoare și, de asemenea, lucrări de siguranță” , a adăugat Mircea Mălan.

„Dacă tot suntem lângă cascada Vălul Miresei, sper că acest drum va fi «mireasa» infrastructurii rutiere din judeţul Bihor şi nu numai, pentru că străbate o zonă ceva mai întinsă. Când am inițiat acest proiect, aveam în vedere punerea în valoare a ceea ce Dumnezeu ne-a lăsat în județul Bihor și împrejurimi și de care nu ne puteam bucura fără o infrastructură rutieră satisfăcătoare. Pentru că banii erau puţini pentru regiunea de Nord-Vest, i-am invitat la sediul CJ Bihor pe toți ceilalți cinci președinți de consilii județene din regiune să negociem banii europeni și am ajuns la concluzia că cel mai potrivit este să ne apucăm de lucru şi să stabilim fiecare segmentele de drum din judeţul lui”, a precizat Cornel Popa, fost președinte al Consiliului Județean Bihor în perioada 2012 - 2016. El a menţionat că, iniţial, porţiunea din Bihor a Drumului Apusenilor începea la Salonta şi continua spre Beiuş şi apoi spre Stâna de Vale, Coada Lacului şi limita cu judeţul Cluj, însă pentru că banii erau prea puţini, astfel că traseul a fost etapizat.

„Când a fost propus la Bruxelles, drumul venea de la Salonta, străbătea Apusenii, trecea în judeţul Cluj, după aceea în Sălaj, Satu Mare şi Maramureş, până în Ucraina. A fost catalogat cei mai bun proiect zonal de după Revoluţie în Europa de Sud-Est”, a amintit Cornel Popa.

Pásztor Sándor, președinte al CJ Bihor în mandatul 2016 - 2020, a adăugat: „Eu cred că este un exemplu de normalitate și consens pentru toată țara, pentru că șase județe au reușit să dea mâna și să creeze un coridor prin care se leagă unul de celălalt”. El a precizat că la predarea mandatului, Drmul Apusenilor începea din Vest, intrând dinspre Gyula, prin Salonta-Tinca-Vintere-Beiuş-Stâna de Vale-Coada Lacului-limita cu judeţul Cluj. „Am lăsat drumul Salonta-Tinca cu licitaţia terminată, cu constructorul desemnat, ca să putem începe lucrările, şi vedem azi foarte bine că e aproape gata. Noi când am predat ștafeta (Drumul Apusenilor - n.r.) era undeva la 35% realizat. Însă aici, în această zonă (Stâna de Vale - Coada Lacului - n.r.) lucrările nu erau începute. Legat de Barajul Leșu, în principiu 13 baraje sun prinse în PNRR, iar Barajul Leşu este pe locul doi. Suntem pe o poziţie bună, să sperăm că intrăm în finanţare”, a mai declarat Pasztor Sandor.

Proiectul „Traseul Regional Transilvania Nord, Drumul Apuseni” a fost finanțat prin Programul Operațional Regional 2014 - 2020. Valoarea totală a contractelor de finanțare pentru cele trei tronsoane este de 182.258.822 lei, inclusiv TVA, iar valoarea totală a contractelor de proiectare și execuție este de 162.299.489 lei, inclusiv TVA.

Traseul Drumului Apusenilor din județul Bihor are o lungime totală de 56,3 kilometri și cuprinde trei sectoare de drumuri județene: DJ 764A Beiuș - Stâna de Vale, în lungime de 26,16 km; DJ 108J Stâna de Vale - Remeți, în lungime de 17,215 km; DJ 108K Remeți - limită județ Cluj, în lungime de 12,893 km.

Lucrările la DJ 108K, sectorul de 12,9 kilometri, au fost finalizate și recepționate în august 2021.

Proiectul a fost executat de asocierea de firme Drumuri Orășenești - lider, MBS Group, Aquacons și D`Agostino Angelo Antonio Construzioni Generali.