Ceremonia de decernare a Premiilor ECTN (European Cultural Tourism Network AISBL) a avut loc anul acesta la Krk, Croația, în 20 octombrie.

 

Cea de-a 15-a Conferință de Turism Cultural European a avut ca tematică „Relansarea turismului european prin patrimoniu cultural și digitalizare” și a poziționat Oradea pe locul al II-lea la categoria „Digitalizarea în turismul cultural sustenabil, către destinații inteligente”.

Decernarea premiilor se realizează încă din 2014 de către ECTN în jurul unor teme anuale, în beneficiul destinațiilor, comunităților, asociațiilor, întreprinderilor, cetățenilor și vizitatorilor. Turismul cultural este sectorul cu cea mai rapidă creștere a turismului european și contribuie atât la sustenabilitatea și competitivitatea turismului din Uniunea Europeană, precum și la viitorul durabil al patrimoniului cultural, al siturilor de patrimoniu și al comunităților locale. 

Ediția din 2022 a avut cinci categorii la care destinațiile puteau aplica prezentarea proiectelor realizate în ultimii trei ani de activitate: cooperare între muzee și situri de patrimoniu cultural; patrimoniul medieval și arheologic; digitalizarea în turismul cultural sustenabil, către destinații inteligente; produse turistice tematice transnaționale și promovarea patrimoniului european pentru tinerii vizitatori și călători.

Juriul Premiilor a fost format din experți din mai multe țări europene, numiți de ECTN, Europa Nostra, Comisia Europeană de Turism, NECSTouR (Network of European Regions for Competitive and Sustainable Tourism), Asociația Europeană a Arheologilor (EAA), Interpret Europe - European Association for Heritage Interpretation.

La categoria „Digitalizarea în turismul cultural sustenabil, către destinații inteligente” locul I a fost acordat destinației Bornholm, o insulă din Marea Baltică în largul coastei de Sud a Suediei, locul al II-lea a revenit Oradiei, iar pe locul al III-lea s-a aflat destinația Ljubljana, Slovenia și Ciprul.

„Aceste premii sporesc vizibilitatea orașului ca destinație turistică, creează o platformă pentru schimbul de experiență și promovează crearea de rețele între destinații. Suntem bucuroși că proiectul „Oradea cu drag”, campania de gratuități care a luat naștere în perioada pandemiei în 2020 și realizată 100% digital, contribuie la protecția și promovarea patrimoniului cultural, la extinderea perioadei de ședere pentru turiști, precum și la creșterea conștientizării culturii și patrimoniului în rândul vizitatorilor și comunității”, afirmă directorul general Visit Oradea, Alexandru Chira.

Alături de Oradea au mai fost nominalizate destinații turistice ca: Bellezza, Italia; Regiunea Smiltene, Letonia; Mělnicko-Kokořínsko, Republica Cehă sau Regiunea Kvarner, Croația.