Cronica unui dezstru naţional: neputinţă, nepăsare sau indolenţă? DN 76 rămâne de coşmar
Starea Drumului Naţional 76, în special cea de pe porţiunea Dealul Bitii şi graniţa dintre judeţele Bihor şi Arad este dezastruoasă, iar nemulţumirile celor nevoiţi să circule pe el creşte de la o zi la alta. Din păcate, nici apelurile disperate ale oamenilor şi nici alegerile care bat la uşă nu-i mai impresionează pe bravii noştri reprezentanţi, astfel încât să-i determine să mai mişte vreun deget pentru a finaliza acest drum de coşmar.
Lucrările pe DN76 Oradea-Deva sunt din nou abandonate, iar această situaţie a fost adusă în atenţia autorităţilor atât de Crişana, cât şi de nenumăratele mesaje sau comentarii postate pe reţelele de socializare de către cei care sunt nevoiţi să se deplaseze pe acest aşa-numit „drum”. În toamna anului trecut, o echipă formată din reprezentanţi ai CNADNR, în frunte cu prefectul de Bihor, Claudiu Pop, s-a deplasat în teren pentru a inaugura calea de rulare a tronsonului Oradea - Bitii a DN 76, reabilitată prin reciclare. La acea vreme, populaţia era informată că lucrarea, care are o garanţie de doi ani, „va fi continuată anul viitor cu turnarea stratului de uzură, finalizarea podeţelor şi a podurilor, dar şi lucrări de consolidare şi lărgiri ale curbelor”. Toţi cei prezenţi la acea dată în teren au ajuns la concluzia că DN 76 pe tronsonul Oradea - Beiuş se prezintă în condiţii bune, fapt ce permitea parcurgerea distanţei în aproximativ 40 de minute. Tot atunci, şeful Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, a ţinut să precizeze că reabilitarea prin reciclare a căii de rulare între Oradea şi Dealul Bitii reprezintă doar prima etapă a procesului de reabilitare a acestui tronson de drum. „În ianuarie 2016 va fi organizată o nouă licitaţie pentru lucrări de consolidare, lărgirea drumului în curbe şi turnarea stratului de uzură. Este o etapă intermediară nu finală ceea ce s-a făcut acum”, a menţionat Cecan, care nu a uitat nici de tronsonul cel mai dureros, Bitii - Ştei, în privinţa căruia a dat asigurări că CNADNR a semnat ordinul de plată pentru lucrări în valoare de peste 1 milion de euro realizate de AZVI pe tronsonul Bitii-Ştei, precum şi alte două ordine de plată pentru lucrările realizate de Constructmod pe tronsonul Ştei-Vârfurile, în valoare totală de aproximativ 2 milioane euro. Sunt declaraţii care la momentul respectiv păreau credibile şi au dat multe speranţe bihorenilor din zonă şi numai. Numai că de atunci a trecut iarna, e aproape gata şi primăvara şi bihorenii tot aşteaptă o minune, care nu mai pare să se întâmple. Între timp, calea de rulare pe tronsonul Oradea-Beiuş, fără strat de uzură, se degradează tot mai tare, iar tronsonul Bitii - Ştei este ca după bombardament…
Sute de întrebări, un singur răspuns
Ajunşi din nou la capătul răbdării şi văzând că de toate promisiunile autorităţilor se alege praful, iniţiatorii paginii de Facebook „Drumul Naţional 76” i-a îndemnat pe toţi cei afectaţi de această situaţie să scrie pe paginile prefectului de Bihor, precum şi ale parlamentarilor, şi să-i ia la întrebări despre soarta acestui drum, mai ales că, în curând, o să le ceară voturile. Singurul care a răspuns sutelor de mesaje postate pe Facebook a fost prefectul judeţului Bihor, Claudiu Pop, care, în 30 aprilie, a explicat că a făcut tot ce se putea face în privinţa rezolvării acestei probleme.
„Am explicat de nenumărate ori situaţia acelui drum. O mai spun odată: nu prefectul sau prefectura construieşte drumuri! Acel drum a fost licitat în 2011-2012, când s-a şi semnat contractul! Azi (n.r. - 30 aprilie), cele două tronsoane (Bitii-Ştei - constructor Azvi şi Stei-Vârfuri - constructor Construct Mod) sunt în execuţie în baza acelui contract! Prefectul NU poate interveni într-un contract commercial! Lucrările care s-au făcut anul trecut pe tronsonul Oradea-Bitii au fost posibile pentru că acel contract a fost reziliat de către CNADNR cu firma SCT Bucureşti! Şi azi acest tronson este practicabil! Din păcate, în ultima perioadă, nu s-a lucrat aproape deloc de la Bitii încolo. Am cerut de mai mult timp, în scris, CNADNR-ului să prezinte un punct de vedere referitor la nerespectarea termenelor de execuţie, să explice în scris motivele care au dus la acest blocaj. Când voi primi acest răspuns, îl voi face public!”, a scris Claudiu Pop.
„Ne-am făcut de râs în toată Europa”
Precizările reprezentantului Guvernului în teritoriu au fost apreciate de către iniţiatorii paginii Drumul Naţional 76, dar asta nu i-a împiedicat să vină cu completări şi să ridice alte întrebări la care cineva tot ar trebui să ofere un răspuns. „Ar mai fi de văzut cine suportă pagubele produse statului român prin renunţarea la finanţarea europeană (…) În ceea ce priveşte solicitările dvs către CNADNR cu privire la starea de fapt, credem că aceste solicitări ar trebui să fi fost adresate nu companiei, pentru că la ora actuală aceasta vedem că este «stat în stat» şi face ce doreşte, fiind moştenirea lăsată de Narcis Neaga. Poate ar fi cazul, pentru că nu este târziu, ca despre această situaţie să-l informaţi pe ministrul Transporturilor, Dan Costescu, pentru ca şi CNADNR are nişte «şefi». La fel, pe primul ministru al României, deoarece reţeaua de drumuri naţionale sau autostrăzi, nu stă la ora actuală doar în catastrofa de la Cunta. Şi noi avem o catastrofă aici, de mai bine de 10 ani, iar ministrul Transporturilor ar trebui să ştie că DN76 înseamnă şi DE 79 şi înseamnă cel mai scurt traseu dintre Vama Borş şi Bucureşti. Ne-am facut de râs în toată Europa şi e destul, ajunge... (…) Trebuie informaţi că, da, există contracte, dar nu se lucrează, trebuie văzut de ce nu se lucrează şi care sunt cauzele şi a cui e vina. Şi luate măsuri urgent!!! Semnarea unui contract nu presupune apoi aşteptarea termenului în care acesta expiră, ci şi verificarea pe parcursul derulării lui, a graficului de execuţie, pentru că altfel, nu peste mult timp, există pericolul pierderii si a acestor fonduri....”, precizează Dan Popa, unul dintre cei 2.300 de realizatori ai paginii „Drumul Naţional 76”, care consideră că Guvernul României ar trebui informat şi despre riscul ca numărul cazurilor de boli de plămâni, chiar cancer pulmonar, să crească în următorii ani în zona Bitii – Vârfuri, defrişată de buldozere. „Dacă nu plouă şi e mocirlă, e praf că nu se vede prin el, praf ce afectează întregul aparat respirator şi nu numai.... Nu o spunem noi, afirmaţia a fost făcută de către un medic specialist, în cadrul unor reportaje făcute în 2015 de către Naţional TV”, subliniază Dan Popa, care, în finalul intervenţiei, îi cere prefectului de Bihor ca, împreună cu prefectul de Arad, „să-i determinaţi pe „domnii” de la nenorocita asta de companie să-şi îndeplinească atribuţiunile de serviciu, pentru care iau lună de lună conştiincioşi salariile, din impozitele şi taxele pe care le plătim şi noi, cei care locuim în această parte a judeţelor Bihor şi Arad. Şi vă mai rugăm să-i informaţi că toţi locuitorii din aceste zone sunt extrem de revoltaţi de această situaţie!”.
Si ,apropo, in campaniile electorale se lauda dl preș PSD Bihor Mang cu faptul ca va sustine finalizarea lucrarilor la acest drum. Dar de fapt il doare la 10m in spatele partii dorsale, fiindca din limuzina nu se simt denivelarile. Mari mincinosi!!!
De ce nu se reabiliteaza DN76? Pentru a nu veni investitori in Depresiunea Beiusului si a nu creia concurenta firmelor fratilor Micula. Ei detin monopolul in zona pentru piata fortei de munca. Politicul local ii ajuta, nu de alta dar sunt buni finantatori ai campaniilor electorale (in special al PNL, nu-i asa domnilor Popa Cornel, Ghilea, Ma(r)lan...?) . Nu exista alt motiv. Daca priviti drumurile nationale din Bihor veti vedea ca singurul drum , aproape impracticabil, este DN 76, Oradea- Deva, dar si acesta a fost terminat pe teritoriul judetului Hunedoara. A mai ramas si va ramane portiunea din judetele Arad si Bihor, ce duc la ,,curiburi" . Dar cui ii pasa?
Aici nu se face drumul pt ca nu vor fratii Micula! In momentul cind va fi infrastructura vor mai investi si altii si nu vor mai avea oameni! Asa ca dau spaga la politicieni sa tina drumul rau si nu vor avea concurenta!
A devenit un cosmar circulatul cu autoturismul pe traseul Oradea _Stei ,aceasta inseamna ROMANIA lucrului bine facut, cu taxele lute si in defolosul oamenilor, multumim celor implicati pentru conditiile create ......
Cornel Popa... Un gunoi de om ! Sa îi fie rusine..El trece zilnic pe drumul acela, dar nu are nici o treaba..doar nu merge cu mașina personală. Bine ca are angajat șofer care sa te bliteze sa le faci loc. GUNOI !!!
Blocatil fratilor ca dupa aoa vin mascatii si militia si o sa curga cu amenzi, procese verbale si dosare penale ptr plebe iar cei vinovati vor deveni deveni pagubasi dar isi vor freca mainile ca vor mai castiga niste bani. Asta e regula in ro. A fost dat jos ceausescu si nu sa schimbat nimic Legile sant facute de iei ptr iei si toate au portite deschise ca sa le fentezi porti pe care le cunosc tot iei, si e plina tara de exemple. Toata lucrarea aia a fost data pe bani care au intrat in buzunarul vreunuia care are pe cineva sus pus dar nu se spune cine ca pica si alte capete Totul e o capodopera, e o metoda de vinde vrabia de pe gard in locul celeia din mana !?
Da de unde si pina unde e obligat cnadnrul s-a-i prezinte dlui prefect in scris punctele lor de vedere ? Ca ce chestie ?... Doar pt. ca au fost azi toamna impreuna in excursie cu el in frunte prin zona aia destul de pitoreasca de altfel ? !
Toti ne pricepem la vorbe...la fapte mai putin...iesim sau nu iesim cu totii!??????????
Poate ar trebui sa mergem peste ei ca in '89 ca altfel nu se invata
Nelu
De ce ne tot invirtim după deget?avem ceea ce meritam,drumuri,primari,șefi la serviciu,clasa politica.ce nu avem este UNITATEA! Nu poți pretinde cuiva ceva daca tu nu știi nimic.Oamenii cei mai multi nu realizează ca daca cineva obține ceva beneficiază toți de acel lucru.
da asa ar trebui sa scoatem tractoare remorci discuri pluguri si alte utilaje toti !!!!!!!!!!TOTI!!!!!!!!!!riverani sa BLOKAM drumu si apoi sa vedem cine ce va sa zica!
Orice contract are un punct unde se spune in ce conditii poate fi reziliat un contract. Si acest contract il are doar ca ,,domnii" nu vor acest lucru ptr ca sunt interese acolo. Cine mai fura apoi? Suntem o tara de *. Hai sa blocam drumul sa nu fim calcati in picioare de niste dobitoci.......
Orice contract are un punct unde se spune in ce conditii poate fi reziliat un contract. Si acest contract il are doar ca ,,domnii" nu vor acest lucru ptr ca sunt interese acolo. Cine mai fura apoi? Suntem o tara de *. Hai sa blocam drumul sa nu fim calcati in picioare de niste dobitoci.......
Acesta este un exemplu clar de implicare a Autoritatilor Locale, mai exact de neimplicare si pentru care exista interese obscure ca aceste lucrari sa treneze. Intamplator cunosc subiectul destul de bine si stiu cate piedici au pus Autoritatile Locale ca aceste proiecte sa inceapa iar daca constructorii nu primesc sprijin local nimic nu se intampla! Va dati seama ca daca insasi Prefectul spune ca nu poate face nimic atunci este grav, nu inteleg ce mai cauta el in aceasta postura!!!
Ar trebui sa iesim toti sa blocam tot traficul incepand de la limita cu Aradul pana pe Bitii.