Definitiv şi irevocabil: primii bihoreni care au obţinut anularea dobânzilor - Au învins banca
Tribunalul Bihor, printr-o decizie definitivă şi irevocabilă, a dat o grea lovitură băncilor din România, care ani la rând au impus clienţilor clauze abuzive în contractele de creditare. O familie de bihoreni a obţinut, pe 1 iulie a.c., după mai mulţi ani petrecuţi prin sălile de judecată, restitituirea integrală a sumelor percepute cu titlu de dobândă şi comisioane în baza clauzelor declarate abuzive. Mai mult, în acest moment clienţii nu mai plătesc dobândă la credit.
Bihorenii Cristina şi Cristian V. au contractat în anul 2008, cu BCR, un credit imobiliar de 105.000 euro, având pentru primul an o dobândă fixă, iar din aprilie 2009, o dobândă variabilă, care a dus la o creştere treptată şi agresivă a ratelor, ajungându-se la o rată lunară de aproape 1.000 euro. Aceasta, deoarece, prin clauzele preformulate stabilite în contract, BCR a transferat asupra clienţilor toate costurile şi riscurile contractului. Cei doi au sesizat în 2009 OPC-ul, care, la rândul său, a sesizat Judecătoria Oradea, această instanţă pronunţându-se asupra caracterului abuziv al clauzelor contractuale care stabileau dobânda şi comisioanele. Deoarece BCR nu a fost dispusă să negocieze cu clienţii, s-a ajuns din nou în instanţă, BCR solicitând unui alt complet de la Judecătoria Oradea să oblige clienţii la încheierea unui act adiţional în condiţiile stabilite de bancă. În plus, BCR a solicitat instanţei să constate reaua credinţă a clienţilor, lipsa de utilitate a contractului de credit şi rezilierea contractului pentru neexecutarea obligaţiilor contractuale, deşi clienţii aveau achitate, fără întârziere, toate ratele lunare. Judecătoria a respins cererea BCR, admiţând în schimb, în parte, cererea reconvenţională a clienţilor. În urma recursului, pe 1 iulie a.c., un complet de judecată format din trei judecători de la secţia comercială a Tribunalului Bihor a decis că instanţa nu poate să oblige clienţii să încheie un act adiţional cu BCR, la nivelul solicitat de bancă. În acest context, contractul de credit, începând cu al doilea an de creditare, adică aprilie 2009, nu mai are stabilită dobânda variabilă şi va rămâne fără dobândă atâta timp cât părţile nu se înţeleg. „Există o decizie a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, pronunţată în cauza Joaquin Calderon, prin care instanţele au numai obligaţia de a exclude aplicarea clauzelor abuzive, fără a avea posibilitatea să modifice conţinutul acestora. Astfel, clienţii şi banca trebuie să se pună la masa negocierilor", ne-a precizat Cristian Monenci, purtătorul de cuvânt al Tribunalului Bihor. Această hotărâre a Tribunalului Bihor, prima sentinţă de acest gen din ţară, rămasă definitivă şi irevocabilă, va avea o consecinţă favorabilă asupra clienţilor băncilor, care, ani în şir, au fost abuzaţi de acestea. "BCR va fi nevoită să-şi modifice atitudinea şi să înveţe să negocieze cu propriii clienţi. Va trebui să înveţe să discute de pe poziţii de egalitate cu aceştia, astfel încât ambii parteneri contractuali să aibă de câştigat, nu doar banca. Directiva 93/13/CEE şi Jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene stabilesc clar că, în cazul constatării caracterului abuziv al unor clauze contractuale, instanţa judecătorească nu poate modifica sau completa clauzele respective, nu poate interveni în înţelegerea dintre părţi. Contractul trebuie să continue să existe, în principiu, fără nicio altă modificare decât cea rezultată din eliminarea clauzelor abuzive. Întrucât clauzele abuzive nu produc niciun efect juridic, BCR are obligaţia să ne restituie tot ceea ce a perceput în baza clauzelor contractuale constatate ca fiind abuzive", au declarat cei doi bihoreni.
Față de latura civilă arătată în articol, cred că situația impune și o analiză din punctul de vedere al laturii penale. Nu cumva putem vorbi de un concurs de infracțiuni din care amintim: înșelăciune în multiple forme, șantaj, etc., mai ales că acțiunile BCR la adresa clienților s-au făcut în mod continuu și cu intenție vădită. Ar fi interesant să se testeze reacția parchetelor, care potrivit legii se pot autosesiza sau, cei prejudiciați să îndrepte o plângere penală contra BCR.
Disperarea si agresivitatea Bancii Comerciale Romane S.A. este fara precedent ! Au marit comisioanele, cer bani pentru orice, au pierderi uriase. Stau si ma intreb oare la ce mai spera aceasta banca? Deja clientii abuzati nu mai vor sa-si plateasca ratele pana legea nu este aplicata. Lucruri de o gravitate nemaivazuta. Domnule Presedinte Basescu, domnule Prim-Ministru Ponta, domnule Guvernator Mugur Isarescu, cat mai continua aceasta sceneta de prost gust?
www.antiotp.com vizitati va rugam frumos site-ul nostru inainte sa faceti orice targ cu camatarii verzi! Aceasta banca este in litigiu cu foarte multi clienti ai sai, pt ilegalitatile facute contractantilor de credite. Sute de procese in toata tara, expuse pe siteul nostru. Sentinte irevocabile, definitive expuse pe site, in litigii castigate de clienti. Dobanda lor de 6.99% este abuziva si ilegala la creditele in CHF. Dobanda reala si legala este undeva la 3%, aceasta si fiiind dobanda stabilita in cele mai multe procese. www.antiotp.com
Bravo domnule Magistrat. Ati reusit sa spalati un pic din mizeria denumita generic justitie care se practica in instante. Statul ne umileste si ne vinde unor avizi de imbogatire ilegala transformati intr-o gasca de camatari cu denumire de banca. De oameni ca dumneavoastra are nevoie poporul roman si nu de Isaresti care inchid ochii si ii autorizeaza cu nonsalanta.