Tribunalul Bihor, printr-o decizie definitivă şi irevocabilă, a dat o grea lovitură băncilor din România, care ani la rând au impus clienţilor clauze abuzive în contractele de creditare. O familie de bihoreni a obţinut, pe 1 iulie a.c., după mai mulţi ani petrecuţi prin sălile de judecată, restitituirea integrală a sumelor percepute cu titlu de dobândă şi comisioane în baza clauzelor declarate abuzive. Mai mult, în acest moment clienţii nu mai plătesc dobândă la credit.

Bihorenii Cristina şi Cristian V. au contractat în anul 2008, cu BCR, un credit imobiliar de 105.000 euro, având pentru primul an o dobândă fixă, iar din aprilie 2009, o dobândă variabilă, care a dus la o creştere treptată şi agresivă a ratelor, ajungându-se la o rată lunară de aproape 1.000 euro. Aceasta, deoarece, prin clauzele preformulate stabilite în contract, BCR a transferat asupra clienţilor toate costurile şi riscurile contractului.  Cei doi au sesizat în 2009  OPC-ul, care, la rândul său, a sesizat Judecătoria Oradea, această instanţă pronunţându-se asupra caracterului abuziv al clauzelor contractuale care stabileau dobânda şi comisioanele. Deoarece BCR nu a fost dispusă să negocieze cu clienţii, s-a ajuns din nou în instanţă, BCR solicitând unui alt complet de la Judecătoria Oradea să oblige clienţii la încheierea unui act adiţional în condiţiile stabilite de bancă. În plus, BCR a solicitat instanţei să constate reaua credinţă a clienţilor, lipsa de utilitate a contractului de credit şi rezilierea contractului pentru neexecutarea obligaţiilor contractuale, deşi clienţii aveau achitate, fără întârziere, toate ratele lunare. Judecătoria a respins cererea BCR, admiţând în schimb, în parte, cererea reconvenţională a clienţilor. În urma recursului, pe 1 iulie a.c., un complet de judecată format din trei judecători de la secţia comercială a Tribunalului Bihor a decis că instanţa nu poate să oblige clienţii să încheie un act adiţional cu BCR, la nivelul solicitat de bancă. În acest context, contractul de credit, începând cu al doilea an de creditare, adică aprilie 2009, nu mai are stabilită dobânda variabilă şi va rămâne fără dobândă atâta timp cât părţile nu se înţeleg. „Există o decizie a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, pronunţată în cauza Joaquin Calderon, prin care instanţele au numai obligaţia de a exclude aplicarea clauzelor abuzive, fără a avea posibilitatea să modifice conţinutul acestora. Astfel, clienţii şi banca trebuie să se pună la masa negocierilor", ne-a precizat Cristian Monenci, purtătorul de cuvânt al Tribunalului Bihor. Această hotărâre a Tribunalului Bihor, prima sentinţă de acest gen din ţară, rămasă definitivă şi irevocabilă, va avea o consecinţă favorabilă asupra clienţilor băncilor, care, ani în şir, au fost abuzaţi de acestea. "BCR va fi nevoită să-şi modifice atitudinea şi să înveţe să negocieze cu propriii clienţi. Va trebui să înveţe să discute de pe poziţii de egalitate cu aceştia, astfel încât ambii parteneri contractuali să aibă de câştigat, nu doar banca. Directiva 93/13/CEE şi Jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene stabilesc clar că, în cazul constatării caracterului abuziv al unor clauze contractuale, instanţa judecătorească nu poate modifica sau completa clauzele respective, nu poate interveni în înţelegerea dintre părţi. Contractul trebuie să continue să existe, în principiu, fără nicio altă modificare decât cea rezultată din eliminarea clauzelor abuzive.  Întrucât clauzele abuzive nu produc niciun efect juridic, BCR are obligaţia să ne restituie tot ceea ce a perceput în baza clauzelor contractuale constatate ca fiind abuzive", au declarat cei doi bihoreni.