Timp de trei zile, la Cefa, 21 de atelaje, reprezentante ale celor mai valoroase cluburi sportive din România şi Ungaria, au participat la Concursul internaţional de selecţie pentru Campionatul Mondial din Franţa, care va avea loc în luna august. Echipele au avut de trecut trei probe, proba de dresaj, obstacole şi proba maraton, toate având un ridicat grad de dificultate.

Competiţia care s-a desfăşurat la sfârşitul săptămânii trecute în comuna Cefa este primul act din Campionatul Naţional de atelaje, care constă în trei etape şi finala. Concursul, care a aliniat 13 echipaje din România şi opt din Ungaria, are o miză ridicată, deoarece asigură calificarea la Mondialele din acest an. "În anii impari se desfăşoară Campionatul Mondial de atelaje cu doi cai, iar în anii pari în competiţie intră atelajele cu un cal sau patru cai", ne-a precizat Kellemen Attila, fost campion naţional, în trei rânduri, acum preşedintele juriului.
Evenimentul de la Cefa se află la a doua ediţie, locul fiind ales tocmai pentru dotarea excelentă a bazei administrate de Pro Acva, al cărei preşedinte este Nicolae Nistor, care oferă toate facilităţile impuse pentru o competiţie internaţională.
Concursul, derulat pe parcursul a trei zile, a presupus parcurgerea a trei probe. Vineri a avut loc concursul de dresaj, unde juriul format din arbitri internaţionali a urmărit elasticitatea calului, modul în care schimbă mişcările, cum ascultă comenzile. Pe primele trei locuri, după prima probă s-au calificat trei echipe din România: Drosera Carei, Joseni Harghita, respectiv Gheorgheni. Sâmbătă a avut loc proba de maraton, care se desfăşoară pe o distanţă de 18-23 km. "Sunt şapte obstacole, fiecare obstacol are 6-7 porţi. Atelajul trebuie să treacă în ordine succesivă prin toate aceste porţi şi, în acelaşi timp, trebuie să aibă mereu poarta albă în partea stângă, iar poarta roşie, în partea dreaptă. Un obstacol spectaculos este cel al apei", ne-a declarat Viorel Chiş, unul dintre arbitri. Ieri, a avut loc proba de obstacole, unde fiecare obstacol era prevăzut cu o minge, iar atelajul trebuia să nu doboare aceste mingi.
"Miza este să dobori cât mai puţine porţi şi să ai cât mai puţine puncte de penalizare într-un timp bine delimitat", ne-a precizat Kellemen Attila.

Preşedintele juriului a mai adăugat că acest concurs de atelaje este un sport pretenţios şi ca dotare, şi ca efectiv cabalin. Pregătirea cailor pentru un astfel de concurs durează aproape trei ani, şi nu orice rasă de cai se pretează la o astfel de competiţie. În România, acest sport există din anul 1986, în acest an sărbătorindu-se şi la noi 25 de ani de la înfiinţare.