Gara CFR Oradea o rupe cu trecutul - Pasarela pietonală pleacă din staţie în direcţia... topitorie
Un simbol care a rezistat timp de un veac, pasarela pietonală de la Gara CFR Oradea, care a fost platoul de desfăşurare a unor scene celebre din mai multe filme româneşti, va dispărea în câteva săptămâni. Conducerea S. A. A. F. - Societate de Administrare Active Feroviare, Serviciul Regional Timişoara a anunţat zilele trecute intenţia de desfiinţare a pietonalei metalice, fără însă a lua în discuţie şi posibilitatea de a o recondiţiona şi păstra, chiar şi ca o piesă de muzeu.
Pasarela metalică din zona staţiei CFR a reprezentat mai bine de un secol un simbol al Oradiei, pe lângă utilitatea sa publică, de punte rapidă de legătură cu cartierul de dincolo de calea ferată. Problema desfiinţării acestei pasarele s-a pus abia anul trecut, când, în zonă, municipalitatea a reuşit să asigure călătorilor o nouă subtraversare, prin pasajul subteran de la Gara Centrală, care face legătura dintre Piaţa Bucureşti şi strada Ecaterina Teodoroiu. Atunci, reprezentanţii Primăriei Oradea şi cei ai CFR cădeau de acord ca acest pod pietonal să fie reabilitat şi relocat într-o altă zonă, tocmai pentru a nu se pierde un simbol. "Pasarela aeriană, cunoscută multora din scenele serialului Pistruiatul, are o vechime de 100 de ani şi nu mai prezenta siguranţă în exploatare. Ne gândim să o reabilităm şi să o relocăm pe şoseaua de centură, pe strada Ovid Densusianu, în dreptul Gării Ioşia", declara, în urmă cu un an, Marius Ionaşcu, şef Secţie L5 CFR. Însă, între timp, lucrurile par să se fi schimbat, pasarela va fi desfiinţată şi valorificată ca fier vechi. "Pasarela este confecţionată din fier pudlat, nu se mai poate consolida. Pasajul va fi demontat pe tronsoane şi valorificat ca fier vechi. În două săptămâni vom desfiinţa scările şi abia în octombrie, după ce Electrica va demonta cablurile poziţionate pe pasarelă, vom trece la desfiinţarea acesteia", ne-a precizat, ieri, Marius Ionaşcu. Construcţia pasarelei metalice a început în 1905, ea a fost extinsă în timp, odată cu înmulţirea liniilor de cale ferată de sub ea. Astfel, s-a ajuns ca lungimea pasajului să atingă 50 de metri.
Orădenii care doresc să se imortalizeze pe această pasarelă mai au la dispoziţie două săptămâni, după care se va trece la demontarea scărilor, rămânând în funcţiune doar tablierul de metal, care va putea fi utilizat doar de angajaţii Electrica până la demontarea cablurilor.
Ştim pe cine deranjează, orice ţine de tradiţie, de continuitate în Oradea... Dar pasarele nu este "ieşită din garanţie" mai ales după ultima recondiţionare. Ea nu este uzată nici fizic, nici moral. Dar de ce acceptă autorităţile locale şantajul mafiei fierului vechi, mai ales când vine din afara judeţului nostru??? Cu ce au greşit orădenii ca să fie obligaţi să suporte toate ideile trăznite, venite de aiurea? Nu ne ajung trăzniţii noştri locali, care au obsesia giraţiilor, când se învaţă la arhitectură că sensurile giratorii nu îşi au rostul decât de la cel puţin 4(patru) direcţii în sus?
la inceput ai pornit bine dar dupa aceea ai deviat de la subiect ,tu oare ai facut mai multdecat aceasta timata ziarista care are curajul nebunesc sa arate toate deficientele fara sa-i pese de urmari ,esti chiar mic de tot" a"
era buna ideea cu repozitionarea. sper sa se revina asupra ideii. ar putea sa ramana si unde e acum, dar sa fie blocat accesul. poate ia vreo initiativa d-na puscas, care are obiceiul (prost) sa critice administratia locala ca sa isi mai spele din pacate.
nu stiu cat de bastinas esti dar atat ar trebui sa stii ca acest pod este UN SIMBOL AL ORASULUI nu numai ca valoare arhitecturala dar si din punct de vedere medical cand inca pe vremea locomotivelor multi parinti mergeau cu copii sus pe pasarela nu numai pentru a vedea locomitivele ci si pentru a scapa de unele boli respiratorii
\"...Pasarela metalică din zona staţiei CFR a reprezentat mai bine de un secol un simbol al Oradiei...\" afirmatia pare cam exagerata. Pasarelea metalica, ce a existat in locul \"podul intelectualilor\" da, a fost un simbol al orasului. Vechiul pod Decebal, da a fost un simbol. Valoarea arhitecturala a pasarelei este indoielnica. Utilitatea in zona a pasarelei deasemenea s-a redus prin darea in folosinta a pasajului subteran de pe str Ec. Teodoroiu.