Începe goana după anvelopele de iarnă
Primele zile friguroase au şi declanşat goana şoferilor după anvelope de sezon. Totuşi cei care nu şi-au echipat încă automobilul cu anvelope de iarnă mai au timp până în data de 31 octombrie, ultima zi în care se mai poate circula cu anvelope de vară. După această dată, începând cu întâi noiembrie, cei care nu şi-au "încălţat" autovehiculele corespunzător vor suporta sancţiuni usturătoare, în cazul în care vor circula pe drumuri îngheţate, cu zăpadă sau polei.
Iarna anvelopelor vine pe întâi noiembrie
Noi sau la mâna a doua, în funcţie de buget, anvelopele de iarnă sunt în momentul de faţă cel mai căutat produs în rândul conducătorilor auto sau al firmelor de transport. Conform OG/5 din luna iunie a acestui an, legiuitorul a stabilit ca între 1 noiembrie şi 1 martie toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă. Pentru ca o pereche de cauciucuri să fie considerate anvelope de iarnă trebuie să se regăsească pe acestea, pe lângă M+S, M/S, M-S, M&S şi câteva semne distinctive, precum un fulg de nea şi o creastă alpină. " Anvelopele de iarnă sunt confecţionate din materiale adecvate temperaturilor scăzute, au profile mai adânci şi lamele mai multe decât la cele de vară. Astfel, ele evacuează apa mult mai rapid de sub calea de rulare şi oferă o aderenţă mult mai bună pe drumuri umede, îngheţate sau acoperite cu zăpadă" ne-a declarat Ioan Madău, director comunicare în cadrul SC Eurolevicom SRL, societatea care se ocupă cu distribuirea de pneuri. Acesta a mai spus că anvelopele all-season sau mixte nu sunt considerate ca anvelope de iarna. Termenul "all-season" fiind doar o denumire comercială. În cazul folosirii lor, conducătorii auto nu vor scăpa de amenzi.
Pneuri după buget
Cu toate că specialiştii recomandă cauciucurile noi, şoferii susţin că acontarea acestora ţine de bugetul fiecăruia. "Noi recomandăm tuturor conducătorilor auto să folosească anvelope noi. Spun acest lucru având în vedere siguranţa şi prudenţa în trafic, ceea ce anvelopele uzate nu le asigură", a mai spus Ioan Madău. Preţurile la anvelope diferă, în funcţie de mai mulţi factori. Astfel, pentru echiparea unui autovehicul cu pneuri noi, şoferul trebuie să scoată din buzunar între 500 şi 8.000 de lei. "Preţurile diferă de la un distribuitor la altul, în funcţie de autovehicul, marcă, model, indici şi sarcină. Nu se poate compara echiparea cu anvelope a autovehiculelor. Astfel, preţul unui pneu nou se situează între 120 şi 300 lei la turismele mici, respective între 700 şi 2.500 de lei la turismele de lux. În ceea ce priveşte camioanele şi TIR-urile, aici preţul pneurilor variază între 1.200 şi 2.500 de lei", a specificat directorul de comunicare de la SC Eurolevicom. În cazul anvelopelor second-hand preţurile scad cu 10 până la 30% faţă de unul nou.
Obligativitatea cauciucurilor de iarnă
Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii pentru toate autovehiculele, ci doar pentru cele care circulă pe porţiuni de drum cu gheaţă, zăpadă sau polei. "Nu toţi participanţii la trafic sunt amendaţi pentru neechiparea cu anvelope de iarnă a autovehicului. Aici se încadrează cei care circulă pe porţiunile de drum cu zăpadă, gheaţă sau polei. În primă fază vom căuta ca în cadrul acţiunilor de control în acest sens, întreprinse de poliţişti, să dăm doar avertismente şoferilor. Aici vom ţine cont şi de comportamentul conducătorului auto în momentul în care acesta va fi oprit în trafic de organele de poliţie. Acest lucru însă nu îi absolvă de vină, pentru a persista în încălcarea legii", a precizat Dorin Sava, şeful Poliţiei Rutiere Bihor.
Ce riscă şoferii recalcitranţi?
În cazul în care autovehiculul nu este echipat cu pneuri de iarnă amenda poate să ajungă până la 4.000 de lei. Pe lângă amendă se vor percepe şi taxe de despăgubire, dacă şoferul se face vinovat de blocarea drumului, cauzat de anvelopele necorespunzătoare, iar în caz de accident se pierde asigurarea. Neechiparea cu anvelope de iarnă şi cu lanţuri în cazul vehiculelor de transport marfă de peste 3,5 tone şi a celor care transportă persoane (peste nouă locuri) atrage reţinerea talonului auto şi a unei amenzi cuprinse între 2.500 şi 4.000 de lei.
Atenţie la anvelopele de iarnă false!
Printre conducătorii auto, pe la distribuitorii de anvelope şi la ateliere de vulcanizare umblă vorba că au apărut déjà şi pneurile de iarnă false. Metoda este una foarte simplă şi ingenioasă. "Un vânzător de bună credinţă" vinde abţibildul din cauciuc. Acesta este vulcanizabil la cald şi se lipeşte pe peretele anvelopelor, care astfel, vor deveni "pneuri de iarnă". Abţibildurile au un munte stilizat în interiorul căruia pare desenat un fulg de zăpadă, simbol pentru cauciucurile de iarnă. Astfel, prin montarea unui abţibild pe un cauciuc de vară, acesta se poate "transforma" instantaneu într-unul de iarnă.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.