Jos flexul de pe pasarela pietonală! - De ce să ajungă un simbol al Oradiei carne de furnal?!
Pe cât de hotărâţi par angajaţii CFR să se lepede de pasarela pietonală din zona Gării Centrale, pe atât de interesaţi par orădenii să păstreze acest simbol al Oradiei, care dăinuie aici de mai bine de un veac. Mai multe organizaţii nonprofit şi-au exprimat dorinţa de a salva această construcţie încărcată de istorie şi care, în timp, a căpătat o valoare arhitectonică.
"CFR nu e societate de binefacere!"
Conducerea S. A. A. F., Societate de Administrare Active Feroviare - Serviciul Regional Timişoara anunţa în urmă cu câteva săptămâni intenţia de desfiinţare a pietonalei metalice din vecinătatea Gării Centrale a Oradiei. La scurt timp, accesul pe pasarela pietonală a şi fost blocat de către angajaţii CFR, care au inscripţionat recomandarea „Folosiţi pasajul subteran". Intenţia celor de la CFR este să scoată la licitaţie tronsoanele de pasaj. " Vom desfiinţa scările şi abia în octombrie, după ce Electrica va demonta cablurile poziţionate pe pasarelă, vom trece la desfiinţarea acesteia", ne-a precizat, săptămâna trecută, Marius Ionaşcu, şef Secţie L5 CFR. Potrivit acestuia, construcţia pasarelei metalice a început în 1905, ea a fost extinsă în timp, odată cu înmulţirea liniilor de cale ferată de sub ea. Acum, conducerea CFR a decis să se lepede de acest simbol al oraşului. „Noi nu suntem societate de binefacere. Noi vom vinde aceste tone de fier vechi. Noi trebuie să avem profit", a precizat, ieri, acelaşi Marius Ionaşcu.
Nici o altă destinaţie fără autorizaţie!
Interesului mercantil al CFR i se opun câteva organizaţii nonprofit locale. Astfel, ieri preşedintele Asociaţiei Tinerilor Maghiari din Ardeal (ATMA) - filiala Oradea a organizat o conferinţă de presă la faţa locului, tocmai pentru a atrage atenţia asupra acestei probleme. „După verificările făcute la Comisia Zonală a Monumentelor Istorice, am aflat că nu s-a emis aviz pentru lucrarea de desfiinţare a pasarelei pietonale, obligatoriu în cazul unei lucrări din zona de protecţie a unui monument istoric. Cum clădirea Gării este monument istoric şi pasarela metalică se află în raza de 100 m, această pietonală se află în zona de protecţie şi nu poate fi demolată fără aviz", ne-a declarat ing. Csomortányi István, preşedintele ATMA - filiala Oradea. Acesta a înregistrat în cursul zilei de ieri o serie de sesizări la Primăria Oradea, la Inspectoratul Judeţean în Construcţii Bihor, respectiv la Inspectoratul Judeţean de Poliţie.
Un simbol al Oradiei
Csomortányi István reclamă, pe lângă lipsa procedurilor legale, şi faptul că pasarela este un simbol al Oradiei, având un trecut de mai bine de un secol, este unică ca structură în această parte a ţării, iar utilitatea ei rămâne în continuare. „Între pasarela metalică şi pasajul subteran există o distanţă de 150 m. Pe această porţiune din str. Ecaterina Teodoroiu nu există trotuar decât pe o singură parte a străzii, dar şi acesta cu o lăţime redusă, cu stâlpi de telegraf amplasaţi pe trotuar, ca să nu mai vorbim despre autoturismele parcate aici. În prezent, pietonii folosesc partea carosabilă, plină cu bălţi", a mai precizat tânărul inginer, care a solicitat Primăriei Oradea o alternativă viabilă pentru pietonii din zonă.
Sub aripa Fundaţiei Monumentelor Istorice
Demersului membrilor ATMA - filiala Oradea i s-a alăturat şi Fundaţia pentru Protejarea Monumentelor Istorice, care a înregistrat o adresă la conducerea CFR, prin care aceasta îşi manifestă interesul în vederea preluării parţiale sau integrale a acestui „obiectiv care poate să constituie un element de valoare a arhitecturii industriale care ar putea fi valorificată într-un alt loc din Oradea".
A fi sau a nu fi în zona de protecţie
Pe de altă parte, reprezentanţii CFR declară că nu au nevoie de autorizaţie de demolare şi nici de avizul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice. „Clădirea Gării nu este monument, ci Piaţa Bucureşti este o arie protejată, dar pasarela nu se află în acest spaţiu. Nu avem nevoie de avizul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice şi nici de autorizaţie de demolare, deoarece construcţia este în curtea noastră, pe terenul nostru", ne-a precizat Marius Ionaşcu. Afirmaţiile acestuia sunt contrazise de reprezentanţii Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional Bihor, care au precizat că se impune un astfel de aviz al Comisiei Regionale de Monumente Istorice. „Clădirea Gării Centrale se află pe lista de monumente istorice, iar pasarela pietonală se află în zona de protecţie de 100 m. Nu se poate demola decât dacă se obţine avizul Comisiei Regionale de Monumente Istorice. Acest aviz nu s-a solicitat", a precizat unul dintre consilierii Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional Bihor.
De asemenea, conducerea CFR nu a solicitat nici de la Instituţia Arhitectului Şef din cadrul PMO eliberarea autorizaţiei de demolare.
Nu ne-a ajuns diktatul de la Viena, nici Yalta şi Malta ???Acum Timişoara decide pentru orădeni! Eără tradiţie nu este istorie, iar fără istorie vom dispărea ca popor. Până acum ne termeam de duşmani. Trebuie să ne temem şi de "fraţii" din Banat??? Banii furaţi - de la orădeni - nu aduc fericirea!
Nu e interesul primariei.Daca nu poate sa cheltuieasca citeva milioane din banii nostrii,nu le intereseaza.
Din patrimoniul acestui oras nu numai cladirile din centrul istoric si cetatea fac parte ,pasarela in cauza si monum. industriale. Conducerea primariei ar trebui s-a se gandeasca si la protejarea, reconversia monumentelor industriale ca de ex. Moara Emilia , Fabrica de mob. Lemnul. Deja 2 caldiri monumente ind. a pierdut orasul nostru. fabrica de spirt si de bere [Dreher].
E o crima ce vor cei de la CFR , nu au furat si distrus destul.Pasarela ar trebui sa ramina acolo si noi oradeni sa nu lasam ca toate monumentele si simbolurile orasului sa fie distruse.
E o crima ce vor cei de la CFR , nu au furat si distrus destul.Pasarela ar trebui sa ramina acolo si noi oradeni sa nu lasam ca toate monumentele si simbolurile orasului sa fie distruse.