Conform contractului postat pe site-ul Primăriei Oradea, cel târziu, până pe data de 1 octombrie, municipalitatea orădeană trebuia să intre în posesia proiectului tehnic pentru realizarea Podului rutier în zona str. Sovata. Chiar înainte de demararea investiţiei, termenii contractuali au fost modificaţi. Oportunitatea investiţiei este în continuare contestată, în condiţiile în care 500 de metri mai încolo, CNADNR a dat ordin pentru construcţia unui pod paralel cu cel de la Densusianu.

 

Conform documentelor postate pe site-ul Primăriei Oradea, contractul de execuţie Pod Sovata intră în vigoare la data de 1 septembrie a.c., data constituirii garanţiei de bună execuţie. Conform aceluiaşi contract semnat de executanţii CCCF Drumuri şi Poduri Timişoara şi Ecotera Bucureşti, până pe data de 1 octombrie a.c. trebuia prezentat proiectul tehnic. Lucrurile par să fi debutat însă cu stângul. Nici bine nu a intrat în vigoare contractul că termenii de execuţie au şi fost modificaţi. Conform declaraţiilor reprezentanţilor Primăriei Oradea, data intrării în vigoare a fost modificată, deoarece garanţia de bună execuţie nu a fost făcută la data de 1 septembrie, ci cu aproape două săptămâni mai târziu. În aceste condiţii, contractul intră în vigoare abia pe data de 16 septembrie, iar proiectul tehnic va trebui finalizat abia pe data de 16 octombrie, cu două săptămâni mai târziu decât era prevăzut iniţial. Apoi, încă o lună se va pierde cu avizarea detaliilor de execuţie. Astfel, abia în a doua parte a lunii noiembrie se vor putea demara lucrările la noul pod rutier. Investiţia care presupune realizarea în zona Podului de pontoane a unui pod pentru trafic uşor, la două benzi, se ridică la 11.278.000 lei, fără TVA. O investiţie extrem de costisitoare, ţinând cont că podul care se ridică 500 de metri mai încolo, proiectat tot la două benzi, însă pentru trafic greu, va costa Compania Naţională de Autostrăzi Drumuri Naţionale din România doar 9.723.026 lei, fără TVA.

 

Primăria, generoasă pe timp de criză

În condiţiile actuale de criză, când CNADNR abia după un an şi jumătate a fost în măsură să deblocheze banii de la bugetul de stat pentru dublarea Podului Densusianu, Primăria Oradea se dovedeşte foarte generoasă cu bugetul propriu, mult mai mic decât cel de stat, şi pare dispusă să cheltuie peste 3 milioane de euro! În plus, consecinţele sunt multiple: investiţia la noul pod rutier din zona Sovata presupune distrugerea unui spaţiu verde, iar în al doilea rând, organizarea şantierului va începe exact după ce străzile din zonă (Splaiul Crişanei şi Cazaban), incluse într-un program european, vor fi finalizate. În aceste condiţii, noua infrastructură de drum, care nu a fost proiectată pentru trafic greu, va fi cu siguranţă afectată de camioanele cu materiale care vor sosi în zonă. Ieri, primarul Ilie Bolojan, a dorit să reitereze ideea că acest pod se va face, precizând că explicaţiile sale anterioare cu privire la renunţare au fost înţelese greşit. "În cazul în care Ministerul Transporturilor nu ar fi dat bani pentru Podul Densuşianu, noi am fi fost dispuşi să venim cu o cofinanţare. În acest caz, nu am mai fi avut bani şi pentru Sovata. Însă cum Ministerul a alocat bani şi noi vom face podul Sovata", a declarat Ilie Bolojan.

 

Podul Densusianu, gata în 16 luni

Dacă în urmă cu câteva luni, conducerea Primăriei Oradea invoca necesitatea construirii Podului de la Sovata, aruncând responsabilitatea pe faptul că CNADNR nu sprijină dublarea podului de la Densusianu, acum, când această problemă a fost rezolvată, municipalitatea se încăpăţânează să meargă mai departe. În plus, dacă dublarea podului Densusianu este prevăzută pentru 16 luni, Bolojan speră ca podul său să fie ridicat în 10 luni. Ieri, angajaţii Selina, care au câştigat licitaţia pentru Densusianu, făceau primele forări de probă, pe malul drept. Forările se fac la o adâncime de 20, respectiv 22 de metri. Proiectul prevede montarea la capete a două culei cu câte trei coloane, iar partea centrală a podului va fi susţinută de trei pile, cu câte 4 coloane. Podul va avea o lungime de 173 de metri, cele două benzi de circulaţie sunt proiectate la 7,8 m, la care se adaugă 1,5 m pentru trotuar. Vor fi montate grinzi prefabricate de 30 m lungime, monolizate prin plăci de suprabetonare. Distanţa dintre cele două poduri va fi de 4 m. În ce priveşte podul actual, acesta ar urma să fie complet reabilitat după finalizarea lucrărilor. Astfel, în zonă se va putea circula pe 4 benzi.