Şi viceprimarul semnează „ca primarul"?! Cum să umfli 2 milioane de euro dintr-un condei
Încă de la început, modul în care au fost câştigate de către firma Selina lucrările de reabilitare a arterelor DN 76 Oradea-Deva şi DN 79 Oradea-Arad (tronsoanele intravilane, de la ieşirea din municipiu) a ridicat o serie de întrebări referitor la legalitatea atribuirii.
În cursul lunii iulie anul trecut, Primăria Oradea organiza o procedură de achiziţie de lucrări pentru cele două tronsoane amintite şi, cu toate că în anunţul de licitaţie criteriul de atribuire stabilit a fost "preţul cel mai scăzut", comisia a decis ca ofertele firmelor de pe locul doi, respectiv trei să fie declarate câştigătoare. Nu întâmplător, ambele oferte aparţineau firmei Selina. Astfel, pentru DN 76 oferta cea mai avantajoasă a aparţinut firmei SC Drum Construct SRL Pericei (1.379.700 lei), iar pe locul doi s-a aflat Selina (1.448.907 lei). Pentru DN 79, Drum Construct SRL Pericei a venit cu o ofertă de 3.475.968 lei, SC Asfamixt - 3.669.563 lei, iar pe locul trei s-a aflat Selina - 3.893.704 lei. Deşi descalificată, Drum Construct SRL nu a făcut mare tam-tam în jurul procedurii de atribuire. Pentru acest lucru, o lună mai târziu, a fost răsplătită cu un alt contract, în valoare de 4.448.917 lei pentru reabilitarea străzii Matei Corvin. În aceste condiţii, cum valoarea contractelor atribuite ambelor firme era apropiată, toată lumea părea mulţumită şi se putea apuca de treabă. Din păcate, lucrurile nu au stat aşa...
Iarna nu-i ca vara
Potrivit Contractului nr. 124049 din 6 noiembrie 2009, care are ca obiect reabilitarea DN 76, lucrările trebuiau executate până pe data de 16 februarie 2010, în timp ce contractul pentru DN 79, semnat în aceeaşi zi, avea ca termen de finalizare 16 mai 2010. Trecând peste faptul că nu înţelegem de ce municipalităţii orădene i-a trebuit aproape două luni până ce a semnat contractele cu Selina, desluşim o strategie bine pusă la cale: semnarea contractelor în noiembrie putea fi folosită ca o scuză pentru neînceperea lucrărilor în plin sezon de iarnă.
Punct şi de la capăt
Mai mult, în 16 februarie 2010, dată la care DN 76 trebuia recepţionat, viceprimarul Gheorghe Carp şi directorii Direcţiei Tehnice, Mircea Ghitea şi Aurelia Ţenţ, invocau "fenomenele de îngheţ-dezgheţ repetate produse în cursul iernilor ca o scuză pentru refacerea proiectului la cele două lucrări. În adresa înregistrată cu numărul 47146 din 16.02.2010, semnată de cei trei, adresată SC Proiect Bihor, solicitarea de reproiectare este motivată prin faptul că "documentaţia de proiectare a fost elaborată conform temei de proiectare în anul 2006. De la data elaborării şi până în prezent, din cauza circulaţiei intense a autovehiculelor, a fenomenelor de îngheţ-dezgheţ repetate, produse în cursul iernilor trecute, şi a precipitaţiilor, starea de degradare a carosabilului a crescut".
Prea săraci pentru lucrări ieftine?
În aceste condiţii, a fost elaborat un referat privind aprobarea achiziţionării directe a serviciilor de actualizare a proiectelor de reabilitare a celor două tronsoane. Suma cheltuită se ridică la 46.648 lei. SC Proiect Bihor şi-a îndeplinit în doar câteva zile sarcina. Astfel, la începutul lunii mai, a transmis Primăriei Oradea noile valori actualizate pentru lucrările la cele două artere. Pentru DN 76 valoarea reproiectată este de 4 milioane lei, fără TVA, cu 266 % mai mult ca înainte, iar pentru DN 79 s-a ajuns la 9.754.000 lei, mai mult cu 250 % decât se estimase iniţial! Tragic ar fi dacă municipalitatea orădeană va menţine contractele cu Selina, aşa cum susţin directorii Direcţiei Tehnice, chiar dacă vorbim de valori noi de execuţie care depăşesc cu mult limita de 50% prevăzută de lege.
Ce spune legea?
Conform articolului 122, aliniat 1, litera i din OUG 34/2006, autoritatea contractantă poate încheia acte adiţionale doar pentru lucrări care nu depăşesc 50% din valoarea contractului iniţial. În cazul celor două lucrări vorbim, însă, de valori care depăşesc 200%, dar conducerea Primăriei Oradea pare dispusă să încalce orice prevedere legală numai pentru a satisface pretenţiile firmei de casă.
Sau te trezeşti că animată de efortul naţional de stopare a risipei banilor publici, va organiza o nouă licitaţie la care, dacă doreşte, poate participa şi vechea titulară a contractelor. Ca nu cumva, să se mai sesizeze din oficiu vreo instituţie competentă, fie şi pentru că noile valori ale contractelor ar sălta cu vreo 2 milioane de euro.
Simplu , sa fii in gratiile celor mari di primarie care ua drept la stampila ! Parfrazand proverbul romanesc,putem spune si noi ca "tara se agita si primaria deschide punga ".Din pacate cea umpluta din banii nostri.
Bravo, Cristino ! Dac-ar scrie toti asa, poate n-ar mai fura asa mult :)