Viaţa oricărei comunităţi este formată dintr-o acumulare de evenimente, unele uitate peste ani, altele definitorii. Oradea, oraşul pe care noi îl simţim şi îl percepem astăzi într-o anumită formă, este rezultatul acestor acumulări. Un astfel de eveniment, care a schimbat complet viaţa orădenilor, s-a petrecut în urmă cu 110 ani, când pe străzile oraşului a apărut primul tramvai.

 

Cea mai frumoasă descriere a acestui eveniment a fost făcută în ziarul Nagyvárad, pe 25 aprilie 1906: „S-a întâmplat şi marea minune, incredibilul senzaţional, care a făcut să fiarbă sângele domol al orădeanului. Întregul oraş a năvălit în stradă... Chiar când se aşezau liniile ferate, aborigenul orădean credea că tramvaiul este încă muzica viitorului şi mai degrabă ar fi putut fi convins că, începând din 6 martie 1906, Crişul va curge invers decât că va porni tramvaiul. Cu toate acestea, el a pornit, într-adevăr, fără posibilitate de tăgadă, zău că a pornit tramvaiul”.

În prima zi de funcționare, s-au vândut peste 5.100 de bilete, la o populaţie de aproximativ 55.000 de locuitori, cât avea atunci Oradea.

La 110 ani de la acest eveniment încă mai sunt oameni care îşi amintesc cum arătau primele tramvaie care au fost scoase din circulaţie între 1924 şi 1933.

Şinele care străbat astăzi oraşul au trecut prin două războaie mondiale, în cel de-al doilea fiind distruse grav de bombardamente.

În plan tehnic, societatea locală de transport public a avut o relaţie deosebită cu firma Siemens, care a fost răspunzătoare de montarea primelor linii electrificate şi de la care s-au şi cumpărat mai multe tramvaie (ultimele în perioada 2008-2009).

 

Motor şi piese de un secol

Avântul economic pe care Oradea l-a luat în ultimii ani, în care, printre altele, s-au renovat şi continuă să se renoveze o mulţime de obiective turistice, a adus cu sine şi o reînviere a istoriei oraşului. Lucru care îi bucură nu doar pe cei care urmăresc interese financiare din turism, ci şi pe cei care au trăit aceste timpuri sau pe cei care vor să le redescopere. Or, dacă cineva este interesat de istoria acestui oraş, nu poate omite apariţia şi dezvoltarea transportului în comun. Tocmai de aceea, este lăudabil că autorităţile locale s-au gândit să le ofere celor interesaţi nu doar accesul spre istoria tramvaielor, ci şi senzaţia de a călători cu un tramvai fabricat în 1928. Acesta va circula în fiecare weekend pe pe traseul Nufărul – Gara Centrală – B-dul Decebal – P-ţa Unirii – Nufărul, iar preţul pentru un bilet pentru adulţi va fi de 8 lei, iar pentru copii în vârstă de până la 14 ani, 4 lei. Biletele se vor elibera numai la Autogara Nufărul până înainte cu 15 minute de ora plecării în cursă a tramvaiului.

„În mod normal nu am dori ca acest tramvai să oprească în staţii pentru că va fi greu să le explicăm oamenilor că este cu titlu rezervat. Va avea un bilet special cu preţul de 8 lei şi redus la 4 lei pentru copii. Numărul de locuri va fi limitat în prima fază la 50 – 60. Acest tramvai era ca şi un birou, folosit de firma de intervenţie din Viena. El a fost restaurat în depoul din Oradea, la un preţ de aproximativ 10.000 de lei. Putem să ne mândrim cu acest tramvai, eu am fost în mai multe tramvaie de epocă şi al nostru se poate compara cu oricare dintre cele cu care am fost. Motorul şi piesele sunt originale, de aproape 100 de ani. Nu putem fi siguri că nu se vor defecta, dar vom încerca să rezolvăm problemele care vor apărea în aşa fel încât să ne bucurăm mai mulţi ani de el. Toamna va circula sigur, dar pe timp de iarnă încă nu ştim sigur. În Oradea, tramvaie de acest tip au circulat până în 1982”, a spus Csuzi István, directorul general al OTL.

Cei care vor dori să circule cu tramvaiul de epocă vor primi pe lângă bilet şi o broşură cu obiectivele turistice de pe traseul pe care îl vor străbate. În acest sfârşit de săptămână, ora de plecare din cap linie Nufărul, atât sâmbătă, cât şi duminică, va fi 18.00. Informaţii suplimentare se pot obţine la nr. de telefon 0359/434.507.