Vernisajul oficial s-a desfăşurat joi, la Muzel Ţării Crişurilor - Festivalul Naţional de Artă Naivă, ediţia a V-a
Joi, 18 octombrie, la Muzeul Ţării Crişurilor a avut loc vernisajul celei de a V-a ediţii a Festivalului Naţional de Artă Naivă. Evenimentul, organizat de Asociaţia Artiştilor Naivi din România, s-a dovedit şi de această dată un real succes.
Primul capitol al ediţiei a V-a a Festivalului Naţional de Artă Naivă a fost deschis cu o conferinţă, menită să creioneze direcţiile de dezvoltare ale artei naive.
Toţi participanţii la conferinţă consideră că festivalul de la Oradea reprezintă cel mai important reper pe harta manifestărilor de gen din România. Bunul renume al festivalului şi organizarea exemplară fac ca, an de an, din ce în ce mai mulţi artişti naivi să solicite participarea la acest eveniment. Anul acesta au fost invitaţi patru noi expozanţi, dintre care doi ceramişti. Astfel, pe lângă pictură, sculptură, gravură şi pictură pe sticlă, la Festivalul Naţional de Artă Naivă a apărut şi ceramica. De asemenea, Asociaţia Artiştilor Naivi din România a iniţiat un proiect care îşi propune să scoată la lumină nume uitate ale artei naive, primul dintre numele mari prezente la ediţia de anul acesta fiind Gheorghe Babeţ, celebru pentru tehnica sa unică în lume.
După o scurtă pauză, a început seminarul bazat pe un proiect al artistului naiv Gheorghe Ciobanu, intitulat „Manifest împotriva neglijării satului românesc şi a ţăranului”. La acest seminar a participat, în calitate de invitat, etnosociologul şi cercetătorul ştiinţific Vasile Todincă. Cei doi au prezentat cercetări întreprinse în sate aflate la limita dintre tradiţie, supravieţuire şi speranţă.
Vernisaj cu peste 200 de spectatori
Public în majoritate adult, peste 200 de pasionaţi ai artei naive, studenţi la arte plastice, colecţionari şi ziarişti a umplut spaţiul alocat de Muzeul Ţării Crişurilor expoziţiei de artă naivă din cadrul celei de-a V-a ediţii a Festivalului Naţional de Artă Naivă. Cele 100 de lucrări expuse, câte una pentru fiecare an al Centenarului, au stârnit interesul viu al celor prezenţi. „Este un eveniment care ne colorează toamnele fiecărui an, iar Muzeul Ţării Crişurilor este un partener pe care se poate conta şi de acum înainte în ceea ce priveşte această manifestare unică în România, dedicată artei naive”, a declarat Aurel Chiriac, directorul muzeului. Mircea Jacan, managerul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale, a apreciat că instituţia sa este mândră că s-a implicat în organizarea exemplară a unei manifestări de asemenea anvergură şi frumuseţe, iar directorul Şcolii Populare de Arte Botoşani, Liviu Andronic, a înmânat organizatorilor o diplomă aniversară.
Succesul Festivalului Naţional de Artă Naivă de la Oradea este însă doar partea vizibilă a unui iceberg compus din multiple relaţii amicale, sociale, culturale şi interpersonale care au făcut posibilă aşezarea artei naive contemporane româneşti sub reflectoarele culturii de masă. Este un festival despre colaborarea actorilor instituţionali, dar şi despre legăturile invizibile care leagă arta de oraş, de comunitate, de dezvoltarea comunităţii. Cei care au determinat buna reuşită a acestui festival sunt: Consiliul Judeţean Bihor, Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale, Muzeul Ţării Crişurilor, Fundaţia Comunitară Oradea, Pusha Fashion, Tehnoprint, Perpetuum Cluj, Revista Familia, Transilvania Tour, Ioan Degău şi Inspectoratul Şcolar Bihor. Expoziţia este cu vânzare şi va rămâne pe simezele Muzeului Ţării Crişurilor până în 8 noiembrie.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.