Interes major pentru planul urbanistic al Oradiei. Dezbaterea publică privind Masterplanul 2030, care va sta la baza viitorului Plan Urbanistic General al oraşului, a stârnit, ieri, intersul a peste 150 de orădeni, specialişti, arhitecţi, personalităţi publice, şefi de instituţii, cu toţii dorind să-şi exprime un punct de vedere cu privire la un proiect urbanistic important.

La dezbaterea publică de ieri, a luat parte şi primarul Ilie Bolojan, care şi-a asumat rolul de moderator. Arhitectul Tiberiu Ciolacu, reprezentantul S.C. Planwerk S.R.L. Cluj Napoca, care a realizat acest document, a subliniat mai multe direcţii: inel ocolitor în continuarea străzii Ogorului, trasee cicloturistice, centru de conferinţe în zona Universităţii, dezvoltarea Campusului universtar, respectiv un inel central cu lărgirea străzii Sucevei, respectiv o legătură mai bună spre Universitate, dinspre Piaţa Unirii prin creşterea amprizei pe strada Avram Iancu. "Se folosesc cuvinte dure, precum demolarea. Procesul de realiniere porneşte de la iniţiativa proprietarului, nu implică demolarea, ci un parteneriat între autoritate şi proprietar. Deţinătorii de imobile primesc pentru cedarea terenului o folosinţă amplificată a suprafeţei rămase", a explicat Ciolacu. Specialiştii prezenţi la dezbatere nu au apreciat însă aceste sugestii. Ana-Maria Szabo, arhitect, a reamintit faptul că nu se pot demola casele de pe Avram Iancu, fiind unul dintre cele mai vechi fronturi stradale din oraş, suferind de-a lungul timpului puţine intervenţii, fiind o "chesiune de respect". Arhitectul Mircea Lungu a atras atenţia celor care au realizat Masterplanul că e mult prea vag şi i-a rugat pe aceştia să particularizeze proiectele pentru Oradea. El a amintit că proiectul de amenajare a unei parcări pe stadionul Voinţa e "crud" şi a propus introducerea de linii de tramvai spre Oncea, Velenţa şi Băile Felix. "Explicaţia privind acordarea de bonificaţii pentru proprietarii care cedează 3 metri, ca apoi să construiască în înălţime, este o inducere în eroare", a atras atenţia Mircea Lungu. Csuzi Istvan, directorul OTL, a explicat că posibilitatea realizării unei linii de tramvai pe strada Avram Iancu spre Universitate este mică, din punct de vedere tehnic. În schimb, a propus ca noua linie de tramvai să pornească din sensul giratoriu de pe str. Primăriei - Calea Aradului, pe Decebal, spre Grădina Zoologică, să ajungă la Universitate, apoi la Cimitir, respectiv Depou. Pasztor Santor, consilier local, preşedintele Comisiei de Urbanism, a explicat că orădenii sunt antidemolare şi a propus o pietonală lărgită începând cu strada Avram Iancu până la Magazinul Crişul. Orădeanul Tiberiu Bone, în cele zece zile de la lansarea în dezbatere a proiectului, a transmis peste 80 de scrisori primăriilor din mai multe oraşe din Europa, primind răspuns de la Northamptonshire (UK), Dublin (Irlanda), Swindom (UK), toate exprimându-şi îngrijorarea vizavi de proiectul de demolare. În plus, Tiberiu Bone a şi venit cu soluţii pentru a se evita demolarea caselor de pe Sucevei. Astfel, el propune ca rută alternativă crearea unui sens unic pe Kogălniceanu, Mihai Viteazul, Avram Iancu, Sucevei. În plus, Bone a subliniat că Primăria ar cheltui 14 milioane euro pentru demolarea caselor de pe Sucevei şi Avram Iancu.