Vremuri tulburi, timpuri grele pe şoseaua de centură - Patronul de la Selina recunoaşte eşecul cert al ignorării timpului probabil
Previziunile pesimiste din urmă cu două săptămâni, când şantierul de la drumul de centură fremăta de agitaţia utilajelor scoase din garaj pentru vizita premierului Boc, s-au dovedit mai mult decât realiste. Cum termenul de 15 noiembrie privind redarea circulaţiei la două benzi nu a putut fi respectat, ieri, reprezentanţii Selina s-au simţit obligaţi să vină cu noi explicaţii, anunţând că nici termenul de 1 decembrie, când centura ar trebui să funcţioneze la patru benzi, nu are cum să fie respectat.
Mascarada organizată cu două săptămâni în urmă pe şantierul de pe drumul de centură, pe tronsonul Selgros-Metro, s-a dovedit a fi una pur electorală. Termenele angajate atunci, de 15 noiembrie, pentru deschiderea circulaţiei pe două benzi la nivel de anrobat, respectiv pe patru benzi, pe data de 1 decembrie, nu au fost respectate şi nici nu aveau cum să fie. Din păcate, în lipsa unor specialişti de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale care să confirme starea reală a lucrărilor, reprezentanţii Selina i-au putut vinde "gogoşi" premierului şi ministrului Transporturilor. De fapt, în două luni, 2,5 km de drum, la patru benzi, sunt imposibil de realizat. Ieri, la trei zile de la expirarea termenului asumat, conducerea Selina a organizat direct pe şantier o conferinţă de presă, prilej cu care reprezentanţii mass-media trebuiau convinşi că, nu din vina constructorului, ci a vremii, lucrările nu au fost finalizate. În opinia directorilor Selina, ultimele două săptămâni în care s-au înregistrat zile ploiase nu au făcut decât să aducă "şantierul într-o stare şi mai proastă". Vremea a fost principalul impediment în finalizarea tuturor operaţiunilor angajate, astfel că, în acest moment, nu pe toate cele patru benzi s-a reuşit compactarea pietrei casante sau turnarea betonului stabilizat. Nu a fost montată nicio bordură, abia s-a reuşit turnarea betonului la cele două poduri, pentru care se impune un minim de aşteptare de 20 de zile. În plus, la un moment dat, drumul se întrerupe, împiedicând trecerea utilajelor de pe o parte pe alta, şanţul creat neputând fi acoperit decât după finalizarea lucrărilor de înlocuire a conductelor de termoficare.
O scuză greu de combătut
Chiar dacă reprezentanţii Selina au declarat că lucrările din punct de vedere tehnologic sunt finalizate în proporţie de 80%, realitatea din teren îi contrazice: sunt zone în care nici nu s-a realizat patul pentru asfalt, ce să mai vorbim de trotuare, parapeţi, strat de uzură etc. Pe lângă condiţiile meteorologice nefavorabile, mai marii Selina se plâng că au de încasat sume importante de bani de la stat: 14 milioane de lei de la lucrările Densusianu-Podului, respectiv 10 milioane lei pentru acest tronson aflat în lucru. O motivaţie pentru neplata lucrărilor pe celălalt tronson executat în toamna anului trecut ar putea fi imposibilitatea recepţiei lucrărilor, deoarece ploile din ultima vreme au scos în evidenţă grave abateri de la normele calitative. Parcările sunt pline de apă, trotuarele la prima ploaie sunt inundabile, iar pe şosea, panta nu asigură scurgerea apei. Revenind la tronsonul Selgros - Metro, acţionarul majoritar al antreprenorului, Beniamin Rus, a făcut următoarele precizări: "Termenul de 15 noiembrie nu a putut fi respectat din motive meteorologice. Nu există probleme din punctul de vedere al capacităţii noastre de lucru. După două trei zile de ploaie, avem nevoie de alte două, trei zile să se zvinte, ca să putem lucra. Termenul de 1 decembrie pentru patru benzi nu e sigur, atâta timp cât vremea joacă un rol important. Pentru a termina, avem nevoie de 15 zile fără precipitaţii". În altă ordine de idei, mai toţi constructorii în domeniu s-au pronunţat asupra imposibilităţii finalizării, chiar şi pe timp de vară, a celor 2,5 km la patru benzi. "În primul rând, din septembrie ziua e tot mai scurtă. Abia la 8.00 poţi să ieşi pe şantier, iar la 17.00 trebuie să încetezi lucrul. Chiar şi pe timp de secetă e greu să finalizezi, în 2 luni, 2,5 km la patru benzi. Trebuie să ai în vedere că pe o lungime de 2,5 km ai de făcut săpături, umpluturi, compactări. Orice strat se compactează doar pe o adâncime de 25 cm şi trebuie puse patru astfel de straturi. Era imposibil ca toate aceste proceduri tehnologice să fie realizate în două luni", ne-a precizat un inginer specialist în domeniu.
Se poate spune aşadar că termenul de două luni convenit cu reprezentanţii Primăriei Oradea a fost din start nerealist. La data de 15 septembrie, viceprimarul Gheorghe Carp dădea asigurări că cetăţenii acestui oraş nu vor avea de suferit de pe urma devierii traficului greu prin oraş după data de 15 noiembrie. Acesta şi-a asumat termenul garantând şoferilor că menţinerea rutei ocolitoare, care înseamnă zeci de minute în trafic, este doar un scurt episod. În schimb, el garanta şi pentru limitarea disconfortului riveranilor de pe străzile unde a fost deviat traficul greu. Din nefericire pentru aceştia, nu cu funcţia, cum ar fi fost normal...
Comentarii
Nu există nici un comentariu.