Şoferii din Oradea nu au rupt gura târgului cu boicotarea benzinăriilor. Deşi ieri dimineaţă s-a dat startul celor trei zile în care şoferii trebuiau să ocolească benzinăriile, angajaţii din staţiile de carburanţi şi-au văzut de treabă la fel ca într-o zi obişnuită. Astăzi şi mâine sunt alte două zile în care şoferii sunt îndemnaţi să nu cumpere combustibili, iar vineri este planificat un protest în zona staţiei Petrom din Nufărul.

La staţiile de carburanţi din Oradea, dimineaţa zilei de ieri a fost una obişnuită, deşi absolut toţi angajaţii cu care am stat de vorbă ştiau de protestele planificate pe internet. Mulţi dintre ei erau chiar curioşi dacă vor şoma toată ziua, sau vor avea de lucru, la fel ca într-o zi obişnuită. De proteste s-a ales însă praful, deoarece orădenii şi-au văzut de treburi şi au intrat în benzinării la fel ca în alte zile. La benzinăriile de pe Bulevardul Decebal, angajaţii şi-au început ziua de lucru într-o atmosferă obişnuită. „Am fost şi eu curios să văd dacă vom avea sau nu clienţi astăzi, deoarece am auzit despre cele trei zile de proteste în ţară. De când am intrat în tură am avut clienţi, nu mulţi, dar nici mai puţini decât într-o altă zi" ne-a declarat un încasator de la o staţie de carburanţi. Benzinăriile de la intrarea în cartierul Episcopia îşi derulau activitatea în parametri normali. La pompe au tras maşini mici şi chiar camioane care se pregăteau să intre pe şoseaua de centură către Vama Borş. În staţia de combustibili din Piaţa Creangă era coadă la toate cele patru pompe. Situată central, benzinăria a avut clienţi unul după celălalt în intervalul 8.00-10.00. Unul dintre casieri ne-a spus că un singur client l-a „ameninţat", mai în glumă, mai în serios, că se va întoarce pe la prânz să plătească „un plin" de benzină pe care îl va plăti cu un sac de mărunţiş. În staţiile de carburanţi de pe Calea Clujului, la orele amiezii bătea vântul. Aici benzinăriile sunt mai multe şi mai mari, iar cozile la pompe sunt o raritate. Şi aici au oprit şoferi pentru a-şi alimenta autoturismele, dovadă că boicotarea benzinăriilor a fost o idee intens vehiculată pe internet, dar nepusă în practică de mulţi şoferi. La doar o zi de la declanşarea boicotului naţional al staţiilor de carburanţi, nicio companie nu poate evalua cu certitudine dacă i-au scăzut vânzările sau nu. În plus, multe dintre benzinării sunt francize, iar cei care le administrează nu au niciun interes să ofere informaţii de această natură.

„Ia revolta neamule..."

În acelaşi timp, pe internet „revolta" forumiştilor se înteţeşte. Într-un mesaj care circulă de câteva zile au fost calculate toate taxele şi impozitele care compun preţul carburanţilor. „Ia revolta, neamule..." începe mesajul. „Am căutat taxele incluse în benzină de la 1 ianuarie 2011: acciza este de 467 euro/ tonă; taxa de drum este de 125 euro/tonă; taxa de solidaritate (câte un cent/litru - motivul este acoperirea prejudiciului creat în urma falimentului Bancorex), adică 10 euro/tonă. Producătorul are preţul de aproximativ 370 euro/tonă. Astfel,  rezultă următorul preţ pe tona de benzină: 370+467+125+10=972 euro/tonă (taxe şi accize). Se adaugă TVA de 24%, adică 233,28 euro/tonă. Totalul este de 1.205,28 euro/tonă, de unde rezultă un litru de benzină la preţul de 1,205 euro/ litru (aproximativ 5,15 lei). Producătorul încasează 370 euro/tonă, iar statul încasează 835,28 euro/tonă. Aşa că, oameni buni, revoltă este un cuvânt prea mic. Dă mai departe dacă eşti român!", se arată în mesaj. Calcul este precis şi corespunde algoritmului după care este compus preţul benzinei. Astfel, acciza impusă de stat reprezintă 35% din preţul benzinei, restul până la 50% din preţ fiind celelalte taxe şi impozite percepute. 40% din preţ îl reprezintă preţul ţiţeiului şi al biocarburanţilor, iar 10% îl reprezintă rafinarea, transportul, logistica şi profitul companiilor. De reţinut că de la 1 ianuarie 2011 s-au adăugat încă doi-trei bani pe litru, ca urmare a faptului că, de la această dată, carburanţii de pe piaţă trebuie să conţină cel puţin 5% biocombustibil, faţă de 4%, cum era până acum. Tot de la începutul anului s-a înregistrat o scumpire cu zece bani pe litru la carburanţi, principalul motiv fiind creşterea accizelor cu peste 3%, atât în cazul benzinei, cât şi al motorinei.

Forumiştii schimbă tactica

„Din 17 ianuarie 2011, nu mai alimentaţi la Petrom!!!" se arată într-un alt mesaj care circulă pe Facebook, Yahoo Mesenger, Hotmail sau forumurile auto. „Este singura soluţie de spargere a monopolului carburanţilor. Lovind într-unul singur, acesta  va avea două soluţii: să intre în faliment, sau să scadă preţul, declanşând în acest fel concurenţa pe piaţă. Mai mult, este singura şansă prin care putem cere şi obliga Guvernul României şi Petrom să desecretizeze Contractul de Privatizare şi să aflăm care sunt trădătorii acestei ţări. În felul acesta se vor dezvălui şi comisioanele date (preţul trădării) şi nemernicii care le-au primit (hoţii naţiunii)" îndeamnă mesajele. Fiecare utilizator este îndemnat să distribuie mesajul la încă 10 prieteni pentru ca mesajul să se împrăştie în proporţie geometrică, pentru a ajunge în aceste zile la cel puţin 100.000 de români.