Deşi din anul 1994, în prima duminică a lunii iulie este aniversată „Ziua Justiţiei", anul acesta magistraţii au decis că nu-şi vor sărbători "ziua castei" din cauza situaţiei bugetare dificile în care se găseşte sistemul de justiţie. Chiar dacă nu se stă pe roze în privinţa fondurilor, sunt încă mii de dosare de soluţionat şi scheme de personal incomplete, Gheorghe Groza, preşedintele Curţii de Apel Oradea şi membru al CSM este optimist şi susţine că încet, încet, lucrurile intră pe făgaşul normal.


În raza Curţii de Apel Oradea funcţionează Tribunalul Bihor, Judecătoria Oradea, Tribunalul Satu Mare şi celelalte judecătorii din Aleşd, Beiuş, Salonta sau Marghita. La Judecătoria Oradea, numai în primul semestru din anul acesta au intrat 10.500 de dosare. În schemă sunt prevăzute 33 de posturi de judecător, dintre care 28 sunt ocupate. În cadrul Tribunalului Bihor lucrează 27 de magistraţi, şase posturi fiind vacante. Până acum, în 2009, la Tribunal au intrat aproape şapte mii de dosare, mai multe decât anul trecut, când în aceeaşi perioadă s-au înregistrat 5.275. De asemenea, la Curtea de Apel Oradea sunt pe rol 4648 de dosare, la 28 de judecători. Încărcătura mare de cauze pe fiecare magistrat şi subfinanţarea sistemului sunt, de altfel, şi problemele instanţelor din judeţul nostru. „Greutăţile în Bihor sunt la fel ca peste tot. Lipsa de personal, subfinanţarea sau întârzierile în emiterea citaţiilor sau a hotărârilor. Consiliul Superior al Magistraturii a încercat printr-un memoriu să obţină fonduri de la Ministerul Justiţiei însă fără prea mult succes. Totuşi, pentru rezolvarea cel puţin a emiterilor citaţiilor, a fost încheiat un protocol cu Poşta Română, astfel ca toate cheltuielile legate de acest aspect să fie preluate de Ministerul Justiţiei. De asemenea, la propunerea CSM, Ministerul a aprobat ca taxele de timbru, care în acest moment intră în bugetul local, să revină la instanţe", a declarat judecătorul Gheorghe Groza, preşedintele Curţii de Apel Oradea şi membru al CSM. Chiar dacă au traversat o perioadă dificilă, magistraţii speră că lucrurile se vor îndrepta. „Atmosfera s-a îmbunătăţit în ultima perioadă. Ne apropiem de ocuparea schemelor, avem personal auxiliar, cel puţin la Curtea de Apel, care în proporţie de 95% are studii superioare juridice, aproape 80% din judecători au vârsta sub 40 de ani şi repartizarea pe secţii este echilibrată. La Tribunalul Bihor există un singur post de conducere vacant, cel de vicepreşedinte, însă este ocupat în prezent cu delegaţie. Secţia penală de la Judecătoria Oradea are vacant postul de preşedinte de secţie, Judecătoria Beiuş are schema completă de personal, iar la Judecătoria Oradea au fost ocupate, prin cele mai recente concursuri, atât postul de preşedinte, cât şi cel de vicepreşedinte. Nici la Curtea de Apel nu avem vicepreşedinte", a mai adăugat judecătorul Gheorghe Groza. În ceea ce priveşte spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea instanţele de judecată, preşedintele Curţii de Apel Oradea a precizat că singura judecătorie din Bihor care se confruntă cu probleme este cea din Aleşd, după ce clădirea a fost revendicată de fostul proprietar. „Există un imobil în Aleşd care aparţine Ministerului Public şi am făcut deja demersuri ca să funcţionăm acolo. În prezent, clădirea este în roşu însă încercăm să obţinem fonduri pentru reabilitare şi consolidare. Şi sediile judecătoriilor din Beiuş şi Salonta vor beneficia de finanţare", a adăugat preşedintele Curţii de Apel Oradea. Cât priveşte Palatul de Justiţie din Oradea, acesta va intra într-un amplu proces de modernizare şi extindere, fiind prevăzută în proiect inclusiv mansardarea clădirii. Printr-un împrumut de la Banca Mondială, în valoare de aproximativ zece milioane de euro, la care se vor adăuga şi alte fonduri, lucrările vor demara, probabil, în toamna acestui an şi sunt preconizate a se finaliza în 2011. Toate instanţele din judeţul nostru sunt informatizate, la nivelul fiecăreia fiind implementat sistemul Ecris, în timp ce Curtea de Apel s-a alăturat, anul acesta, şi programului Jurindex, prin intermediul căruia hotărârile judecătorilor au fost puse la dispoziţia publicului. În ceea ce priveşte un alt aspect al activităţii magistraţilor, nici un judecător din Bihor nu a fost sancţionat disciplinar în ultimul an. Consiliul Superior al Magistraturii a demarat procedurile în acest sens împotriva unui magistrat, pentru absenţe repetate, situaţia rezolvându-se după ce judecătorul a solicitat pensionarea.

„Vreau să le mulţumesc colegilor mei, atât din partea mea cât şi din partea colegiului de conducere, pentru eforturile depuse în vederea bunei desfăşurări a activităţii, cu atât mai mult cu cât au întâmpinat greutăţi cum ar fi lipsa de personal sau subfinanţarea. Aceleaşi mulţumiri vreau să le transmit şi din partea Consiliului Superior al Magistraturii. În calitate de membru al CSM, pot să spun că se fac eforturi pentru ameliorarea tuturor neajunsurilor. Pe de altă parte, pentru cetăţeni, vreau să subliniez faptul că, dacă am obţinut prin sentinţe nişte sporuri, anulate de anumiţi miniştri, ele toate sunt prevăzute de lege şi de statutele noastre. Noi nu avem alte drepturi şi nici nu putem avea alte activităţi, iar personalul auxiliar de specialitate are aceleaşi restricţii", a precizat Gheorghe Groza, preşedintele Curţii de Apel Oradea.