Experții aviației civile franceze au recomandat efectuarea de controale medicale și teste psihologice mai riguroase asupra piloților de linie, într-un raport făcut public ieri, la capătul anchetei privind catastrofa aviatică din martie 2015 din Alpii francezi, când un aparat al Germanwings s-a prăbușit, provocând moartea a 150 de persoane, relatează AFP.

Raportul Biroului de anchete și analize (BEA), prezentat într-o conferință de presă la Le Bourget, lângă Paris, confirmă definitiv că prăbușirea aparatului a fost provocată deliberat de copilotul german Andreas Lubitz, care suferea de probleme psihice.  În urma unei catastrofe care a ridicat întrebări inedite în materie de securitate, BEA emite două recomandări pentru efectuarea unei analize regulate a incapacităților de zbor, în special pentru probleme psihologice și psihiatrice. Agenția europeană de securitate aeriană (EASA) a recomandat deja, cu titlu provizoriu, prezența permanentă a două persoane în cabina de pilotaj pe toată durata zborului. La 24 martie 2015, Andreas Lubitz, copilotul zborului GWI18G Barcelona-Düsseldorf al Germanwings, filiala low-cost a companiei german Lufthansa, a profitat de absența din cabină a pilotului pentru a declanșa prăbușirea avionului Airbus, la o jumătate de oră după decolare. Zece minute mai târziu, aparatul, care avea la bord 144 pasageri și șase membri de echipaj, s-a izbit de stânci în Alpii francezi. Cele 150 de victime ale catastrofei erau originare din 20 de țări, cele mai multe provenind din Germania - 72 - și Spania - 50. În raportul preliminar din mai 2015, BEA a confirmat că Andreas Lubitz a reglat în mod intenționat pilotul automat pentru a comanda o coborâre a avionului până la coliziunea cu relieful. Analiza cutiilor negre ale aparatului a permis stabilirea faptului că Lubitz s-a aflat singur în postul de pilotaj și a refuzat să deschisă ușa cabinei în timpul coborârii, în pofida apelurilor repetate ale restului echipajului, și a loviturilor în ușă. Dosarul medical al lui Andreas Lubitz a scos la iveală că germanul de 28 de ani suferea de depresie, dar restricțiile speciale care îi fuseseră impuse nu îi interziceau să piloteze avioane de linie. Potrivit Reuters și DPA, un medic a recomandat, cu două săptămâni înainte de accident, ca Lubitz să fie tratat într-un spital psihiatic, dar nu a informat autoritățile aviatice. Lubitz începuse să prezinte din decembrie 2014 simptome ce indicau un episod depresiv sever, și a consultat mai mulți medici în lunile următoare, însă niciunul dintre aceștia nu a alertat autoritățile aviatice sau angajatorul copilotului.