Amenzi de aproape 600 milioane lei celor care au încălcat legea În scopul creşterii gradului de protejare a populaţiei, inspectorii Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor au efectuat, în luna aprilie, un număr de 357 de acţiuni de control. Din total - 15 s-au desfăşurat la instituţii publice, 324 la agenţi economici şi 18 la persoane fizice. De asemenea, în unităţi vamale de frontieră şi de interior au fost desfăşurate 75 acţiuni de verificare, 6 - în colaborare cu reprezentanţi ai Poliţiei economice. O lună "plină" pentru inspectorii organului de control, nimic de zis, spre supărarea celor 169 de agenţi economici găsiţi în neregulă şi cărora le-au fost încheiate procese verbale (pentru produse alimentare 73, nealimentare - 67, respectiv prestări servicii - 29). Inspectorii au prelevat 12 produse (prin 9 PVCC) pentru verificarea conformităţii produselor, una singură dovedindu-se neconformă (lapte cu ciocolată). În aceeaşi perioadă, au fost supuse verificărilor produse în valoare totală de peste 4.228,9 milioane lei, din care cu abateri de la legislaţia în vigoare în domeniul protecţiei consumatorilor mărfuri în sumă de 490,9 milioane lei. Precizăm că valoarea mărfurilor indigene oprite definitiv şi eliminate din circuitul consumului uman s-a ridicat la 5,9 milioane lei. În ceea ce priveşte produsele din import, cu abateri au fost constatate mărfuri valorând 607,2 milioane lei, din care au fost oprite definitiv şi eliminate din circuitul consumului uman produse în valoare de 0,8 milioane lei. Verificările şi, evident, cele 15 procese verbale încheiate au dovedit că (încă) există pe piaţă produse periculoase, din fericire ele au fost oprite de la comercializare şi retrase din circuitul consumului uman. Cât priveşte amenzile, suma totală s-a ridicat la 591 milioane lei, din care 381 - persoanelor juridice, respectiv 210 milioane, persoanelor fizice. Cu toate că evitarea efectelor negative ale concurenţei neloiale pe piaţă nu intră în atribuţiile directe ale OJPC Bihor, ca acţiuni adiacente, inspectorii instituţiei au dispus oprirea temporară a activităţii a 22 de agenţi economici prestatori de servicii pentru desfăşurarea în spaţii neautorizate sau în condiţii igienico-sanitare improprii serviciilor sau activităţilor prestate. În ceea ce priveşte reclamaţiile înregistrate la organul de control, cele mai multe au fost legate de prestatorii de servicii şi modul cum aceştia înţeleg să vină "în întâmpinarea" consumatorilor (55,9 %), urmate de reclamaţiile vizând produsele alimentare (26,7 %), respectiv produse nealimentare (17,4 %).