De fiecare dată când am avut posibilitatea şi când am avut cunoştinţă, le-am prezentat cititorilor noştri decizii de speţă, în materia legislației sănătății, mai precis decizii de speță în cadrul cărora statul a fost obligat să asigure tratamentele inovatoare pentru bolnavii, care suferă de boli grave (oncologice).

Prin articol de astăzi vom face o nouă prezentare a unei decizii de speță, prin care Statul Român a fost obligat să asigure reclamantului, fără somaţie şi fără trecerea unui termen, pe bază de prescripţie medicală, în regim de compensare 100% (fără contribuţie personală), tratamentul cu medicamentul Cabozantinib (denumirea comercială Cabometyx), până la soluţionarea definitivă a litigiului care face obiectul fondului.

Este absolut vital ca pacienții care suferă de boli grave, unde medicina a dezvoltat tratamente inovatoare, și care nu sunt pe lista Ministerului Sănătății ca medicamente compensate, să nu stea în pasivitate și să își ceară drepturile chiar și în instanță.

Decizia de speță este pronunțată de către Curtea de Apel Cluj, mai precis decizia cu nr. 269 din 23.05.2025, pronunțată în primă instanță, în cadrul unei proceduri de ordonanță președințială, iar în cadrul motivării acesteia se rețin o serie de elemente care pot să ajute alte persoane în demersurile lor.

Astel, se arată de către Curtea de Apel Cluj faptul că există o obligație pozitivă care revine statului în ocrotirea dreptului la viaţă şi la sănătate al cetăţenilor, drepturi consacrate în plan intern la nivel constituţional, prin art. 22 şi 34 din Constituție și, de asemenea, faptul că nu există nicio diferenţă, din această perspectivă, între pacienţii care răspund pozitiv la tratamentul cu medicamente ce figurează pe lista de medicamente compensate şi cei care nu răspund la aceste tratamente, însă li se prescriu off-label altele, diferenţă care să justifice, în cazul acestora din urmă, refuzul decontării, ţinând seama şi de costurile pe care le-ar presupune, pentru reclamant, suportarea din surse proprii a contravalorii tratamentului, faţă de preţul ridicat al medicamentelor şi durata îndelungată de tratament, care ar face practic ca acesta să devină inaccesibil.

Cererea formulată a presupus existența unui caz de urgență în raport de riscurile la care se expune reclamantul, din punct de vedere al stării de sănătate, în cazul în care nu urmează tratamentul recomandat, tratament greu accesibil, în lipsa compensării, raportat la preţul medicamentului de 20.874,72 lei/flacon, în funcție de concentrație.

Cu privire la prescrierea medicamentelor în regim off-label, Curtea de Apel Cluj a reținut faptul că Ministerul Sănătăţii a iniţiat un proiect de ordin privind decontarea medicamentelor prescrise off-label, act normativ care nu a fost adoptat până în prezent, însă Ministerul Sănătăţii recunoaşte situaţia medicamentelor prescrise de medici unor pacienţi pentru indicaţii terapeutice neincluse în rezumatul caracteristicilor produsului, aşa-zisa prescriere off-label, şi intenţionează să o reglementeze.